Krijg ik een uitkering?

Over 2 jaar, word ik 18. Ik zou dan graag met mijn vriendje, van dan 22 jaar samen gaan wonen in de stad waar ik mijn studie ook ga doen. Natuurlijk neem ik ook een bijbaantje, maar krijg ik dan ook een uitkering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ouders zijn tot je 21e nog onderhoudsplichtig, dus dan bestaat er sowieso geen recht op een (volledige) uitkering. Bijstand is in de meeste gevallen niet toegankelijk als je nog geen 27 bent en bovendien gaat dat niet samen met studiefinanciering en/of schoolgaan omdat je dan volledig beschikbaar moet zijn voor werk. Als je arbeidsongeschikt bent en je kunt helemaal niet werken zou je eventueel in aanmerking kunnen komen voor een uitkering, maar je zult dan onder de nieuwe regeling gaan vallen waar een partnertoets geldt: als je partner een inkomen van minimaal het sociaal minimum heeft, heb je dan nergens meer recht op. In de Bijstand geldt overigens hetzelfde, maar daar kom je óók al niet voor in aanmerking omdat je nog geen 27 bent, omdat je ouders tot je 21e verantwoordelijk zijn, én omdat je stufi krijgt/naar school gaat. Ik weet niet wat voor uitkering je in gedachten had en wat precies de reden is dat je niet denkt rond te kunnen komen met je studielening, het inkomen van je vriend, je bijbaan en de bijdrage van je ouders, maar als je daar iets meer over vertelt kunnen we misschien gerichter meedenken.

Het beste antwoord

Voorwaarden bijstandsuitkering

*U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
*U woont rechtmatig in Nederland.
*U bent 18 jaar of ouder.
*U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner mee.
*U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
*U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
*Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
*U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

Je krijgt sowieso geen uitkering als je studiefinanciering hebt. Dit wordt namelijk gerekend als inkomen. Pas als je studie klaar is, en je zou bijvoorbeeld niet meteen aan het werk komen heb je wel recht.

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=23

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/bijstandsuitkering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.
Een uitkering krijg je slechts in geval van (langdurige/ernstige) ziekte waardoor je niet meer kunt werken, of door het verliezen van je baan, buiten jou schuld om.

Je kunt wel eventueel in aanmerking komen voor toeslagen en/of subsidies. Zoals huurtoeslag. Hiervoor moeten jullie en de woning aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zie link:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag

Ook heb je recht op zorgtoeslag wanneer je onder een bepaald inkomen zit (dus eigenlijk niet veel of genoeg verdient om behoorlijk rond te komen).
De zorgtoeslag is een toeslag op je zorgverzekering die je maandelijks betaald.
Anno 2014 is de max aan zorgtoeslag die je kunt krijgen +/- 70 euro terwijl je voor een basisverzekering toch wel -/+ 100 euro per maand betaald.

Als je gaat studeren kun je lenen via het DUO en krijg je een studenten OV chipkart waar je of in het weekend of doordeweeks gratis mee kunt reizen.

De zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag zijn de toeslagen waar je als student/startende op de woningmarkt het meest waarschijnlijke recht op hebt.

Wil je weten waar je (straks) recht op hebt, kijk dan bijvoorbeeld op de website van het Nibud (zie bron).