Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom spreekt de politie over burgers?

Het valt me op dat de politie het over burgers heeft. Vanuit het militaire systeem kan ik me dat voorstellen, zij hanteren immers ook een andere wetgeving (komt natuurlijk grotendeels overeen), maar zover ik weet dient de politie zich ook aan het burgerwetboek te houden. Buiten diensttijd zijn ze ook gewoon burgers (militairen zijn dat niet).
Waarom spreekt men dan toch over burgers?

9 jaar geleden
814

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat de arts spreekt over patiënten, een dienstverlener over cliënten, de Belastingdienst over belastingplichtigen en een winkelier over klanten. Het is de aanduiding van de groep waarvoor men werkt. En dat klopt ook, want de politie werkt voor de burgers. De Koninklijke Marechaussee voor de militairen.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (1)

Iedere ingezetene van Nederland is een burger. Maar met burger duidt men ook de verhouding van een persoon tegenover een overheid aan. De term burger kan door leger, politie maar ook andere ambtenaren gebruikt worden om aan te duiden dat het om een natuurlijk persoon gaat die niet tot de overheid behoort.
Is de politie bij een calamiteit aan het werk dan zullen gewone mensen als burger geduid worden maar brandweerlieden, rijkswaterstaat, controleambtenaar van de gemeente etc. niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding