Een natie is een land en iedereen die binnen die grenzen woont.
Een volk kan gebonden zijn aan een natie, maar ook verdeeld zijn over meerdere naties. Of er kunnen meerdere volkeren binnen een natie wonen.

Het gevolg van de verschillen tussen de twee kan een burgeroorlog opleveren, dus het verschil kan klein, maar wel belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus nationale soevereiniteit is soevereiniteit op kleine of grote schaal afhankelijk van het volk en/of het land?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk bedacht maar volkssouvereiniteit betekend gewoon dat het volk de hoogste gezag van een staat vormt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor je reactie maar wat is er dan precies zo verschillend met een nationale soevereiniteit?
Nationale souvereiniteit is het zelfbestuursrecht en -beslissingsrecht van een land. Dat ze in Engeland links willen rijden, hoeven ze niet aan Nederland te vragen. Volkssouvereiniteit is dat in een land het volk de baas is (zoals gezegd door iHave).