Aangezien de formateur vaak aanbevolen wordt aan het staatshoofd door een groep van informateurs en deze groep vervolgens ook nog een concept-regeerakkoord opstelt, denk ik dat het wel aardig te vertrouwen is. Zo'n formateur wordt voldoende gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard,soms zijn de verschillen zo groot dat is het verspilde tijd

en time is money

een goed voorbeeld: de sp en het cda 4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, dan weten we echt wie de verkiezingen heeft gewonnen.

Ook kunnen mensen dan stemmen op het type kabinet dat ze willen. Dus bv ik stem GL, maar ik wil een PvdA formateur. of ik stem VVD en ik wil een CDA formateur.

De grote partijen zullen dit wel niet zo leuk vinden, omdat ze bang zijn dat mensen straks gaan kiezen voor een partij en alleen hun nog aanwijzen als formateur.

Ook krijgen de verkiezingen dan een duidelijke winnaar (alhoewel die geen directe macht krijgt!).

Ik denk dat dit een prachtige oplossing voor de Nederlandse politiek is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat lijkt me geen goede oplossing.

Politiek is helaas ingewikkeld en lastig. Het is al lastig genoeg om uit de 48(!!!) partijen voor de komende verkiezingen de beste te kiezen, stel dat je daarnaast ook nog eens uit nog 48(!!!) formateurs moet kiezen.

Wat doe je overigens als Wilders de formateur wordt en de andere partijen niet met hem willen samenwerken? Ook dat is democratie namelijk, niet met iemand willen samenwerken. Zolang het uiteindelijke kabinet maar meer dan 50% van de stemmen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste formateur zou gekozen kunnen worden door de stemmers, mocht die er niet uitkomen, dan is het woord gewoon weer aan de koning(in) om een formateur te kiezen.

Groot voordeel is dat mensen kunnen gaan kiezen voor de kleur van hun coalitie, bv christen-socialisten, christen-liberaal, sociaal-liberaal, breed-links, breed-rechts. Een handje vol mogelijkheden dus.

Ik denk niet dat we 48 formateurs krijgen, omdat de meeste in dezelfde hoekje vallen.