Slecht want politici laten zich leiden door de waan van de dag ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en welke bestuursvorm stel jij voor?
optimaal, geen stemmingfraude tot dusver. dat is het enige wat telt, dat je stem eerlijk word geteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn de meningen over verdeelt; maar dat is nu juist waar democratie om draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
democratie moet je niet verwarren met "het mogen kiezen van je dictator".... want democratie betekent zoveel meer. Het is openheid van bestuur, vrijheid van meningsuiting, voornamelijk in de media (dus niet zoals in Italie). En ook een scheiding tussen politiek en het controlerend orgaan, de zogenaamde opsporingsambtenaren.

En volgens mij werkt dat allemaal prima in Nederland, enkele uitzonderingen die de regel bevestigen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien het aantal kamervragen over incidenten zeer slecht.

Regeren is vooruitzien en niet achteraf reageren op incidenten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1947 zei Churchill het al: Democratie is het slechtste politieke systeem, behalve alle andere systemen die ooit al zijn uitgeprobeerd.
Democratie werkt in NL, want we hebben een welvaart waar het grootste deel van de wereld jaloers op is, redelijke vrijheid van meningsuiting, redelijke veiligheid en een redelijk zelflerend systeem. De echte mafkezen verdwijnen vanzelf weer als ze mee moeten regeren en hun volgelingen zien hoe ze het er in de praktijk van af brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas zijn de meeste mensen niet geinteresseerd in politiek en weten ook niet hoe het werkt. Daardoor stemt maar een klein gedeelte van de bevolking en en ander deel stemt op partijen vanwege 1 punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer slecht. Want men stemt op beloften zonder garantie dat die beloften worden nagekomen. Je moet altijd stemmen op een persoon/partij. Maar de regering in Nederland wordt weer NIET door het parlement gecontroleerd en afgerekend. Want het regeer accoord ed wordt in achterkamertjes opgesteld. De leden van de regerings partijen MOETEN dus accoord gaan , ook met voorstellen waar ze het mee oneens zijn. Derhalve bepaalt de helft plus 1 van de regeringspartijen wat er gebeurt. Feitelijk dus een 25%-30% van de parlementariers.

Het grote verzet van de parijen tegen invoering van een correctief referendum bewijst al dat ze zich ervan bewust zijn dat ze regelmatig NIET doen waarvoor ze zijn...het volk vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 60% van de bevolking tegen de bouw van kolencentrales is; als bijna de hele bevolking van Barendrecht zich keert tegen CO2 opslag; als kritische rapporten door ministers "niet ontvangen" worden en wetenschappelijk onderbouwde kritiek arrogant van tafel wordt geveegd ...

... en "de politiek" vervolgens tòch de energiebedrijven en Shell hun zin geven ...

wèrkt de democratie dan in Nederland,
of hebben de energiebedrijven, Shell en andere multinationals (en natuurlijk de baantjesjagers onder de dames en heren politici) het dan in Den Haag voor het zeggen? Wat denk je?

Deze opstelling van "de politiek" (lees: de regerende partijen), die bijvoorbeeld ook op het terrein justitie en ordehandhaving steken laat vallen, werkt zeer zeker het populisme in de hand.

De democratie werkt niet in Nederland, omdat het stemvee uit gewoonte al jaren op de verkeerde partijen en de verkeerde mensen stemt òf helemaal niet meer stemt omdat men alle vertrouwen in de politiek verloren heeft.

Helaas zal het er beslist niet beter op worden als de holle vaten de macht zouden overnemen, nu blijkt dat men in die kringen zelfs het huishoudboekje niet op orde kan krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al het idee dat de overheid ons verteld dat wij in een democratie leven is een belediging voor onze intelligentie! Wij leven niet in een democratie. Alles wordt ons door de strot gedrukt en we hebben geen inspraak. We mogen kiezen welke partij ons mag vertegenwoordigen en dat was het dan.

Hebben ze ons gevraagd of wij de gulden willen omruilen voor de euro? Nee, het is ons opgedrongen!

Zijn we er beter van geworden? Nee

Onze regering kan zelf ook niets bepalen wat dit aangaat ze laten zich ook vertellen wat de bankiers maar willen.

De centrale bankiers bepalen het beleid en wij zijn slaven van dit systeem.

Tijdens de invoering van de euro zijn we door deze bankiers beroofd van de helft van ons vermogen.

En nu gaan ze ons nog verder beroven doordat wij de rentes (door de belasting) moeten gaan ophoesten voor het uit het niets gecreëerd geld wat in de financiële wereld is gepompt om deze te redden.

Heeft onze overheid ons gevraagd of we het er mee eens waren dat ze de staatsschuld even met 80 miljard gingen verhogen om de banken te redden? dacht het niet..

Door het vergroten van de hoeveelheid euro's die in omloop zijn (vanaf de invoering is de hoeveelheid euro's in omloop al verdubbeld) gaat de waarde van deze munt omlaag. Dus onze koopkracht op ons vermogen daalt. Is dit geen beroving? Staatsschulden stijgen maar door en wij moeten dus steeds meer betalen om de rentes op deze staatsschulden op te hoesten.

Ik snap niet dat bijna iedereen in Nederland dit maar laat gebeuren en er geen actie komt!

Waar is de woede? Dit is gelijk ook de naam van een aflevering van VPRO Tegenlicht. Bekijk deze aflevering door op onderstaande link te klikken en je zult zien dat ik gelijk heb.