vietnam hebben ze ook niet kunnen "oplossen"... het zijn niet zo'n lichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat de joods-palestijnse kwestie nooit van buitenaf zal worden opgelost, maar alleen van binnenuit.
Wanneer beide partijen elkaar als mensen gaan zien, met dezelfde behoeften, verlangens, gevoelens, pijn, hoop, vreugde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige kwesties zijn niet oplosbaar, omdat trots en volksliefde dat in de weg staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar heeft de joodse lobby veel invloed in de Amerikaanse politiek en zijn compromissen moeilijk te bereiken. . Zie www.vecip.com/default.asp ik weet niet of dit waar is, maar heb dit al vaker gehoord. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou Amerika dat moeten oplossen?
Het Israelisch-Palestijnse conflict is een oorlog, die niet door andere landen kan worden beeindigd.
Het is een diepgeworteld, eindeloos conflict, waar heel veel emoties, geschiedenis, onrechtvaardigheden en historisch gekrakeel aan vooraf is gegaan.
Te ingewikkeld, met te veel aspecten en het zit vast. Absolute impasse.
Beide partijen moeten blijven zoeken naar een vreedzame oplossing. Dan is er hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het.
Waarom zou Amerika dit moeten oplossen? Zo sterk zijn ze nu ook weer niet in het oplossen van internationale problemen. Ze hebben al genoeg problemen in eigen land die ze niet kunnen oplossen.
Het is een kwestie tussen de Joden en Palestijnen en dat zouden ze in principe zelf moeten oplossen. Je kunt ze eventueel wel helpen, maar als de 2 partijen er niet zelf achter staan, heeft alle hulp geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet alleen een zaak voor de Verenigde Staten om dat conflict op te lossen. Eerder eentje voor de VN, die ook aan de wieg stond van het opknippen van het vroegere Ottomaanse Rijk en later Brits Palestina in allerlei stukjes, waaronder het huidige Israel, Westoever en Gaza.

Er zijn wel redenen te bedenken waarom het de VS niet snel zal lukken dit conflict te beeindigen. Wrang maar waar, eentje is handel. Er wordt behoorlijk veel verdiend met wapenhandel tussen de beide landen. Zonder conflict zal die handel inzakken.
Een andere reden die je aan kunt voeren is dat er nogal wat organisaties binnen de VS zijn die zich minder genuanceerd en minder als voorstander van een duurzame vrede presenteren dan de regering. Er zijn goede doelen met 501c3-status (dat maakt giften aftrekbaar voor de belasting) die met het ingezamelde geld de bouw van illegale nederzettingen op Palestijns grondgebied financieren.
Een hardere stellingname van de overheid, betekent tegen het zere been van de eigen bevolking schoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens je de Gaza strook bezocht hebt en Jeruzalem en de grens met Jordanië, besef je dat het conflict veel dieper zit dan bv. Belfast in Noord-Ierland. De standpunten maar vooral de wederzijdse haat is van jongsaf ingepompt. De amerikaanse joodse gemeenschap investeert miljoenen dollars in Israël en beschikt over een sterke lobby in alle partijen. Alleen de internationale gemeenschap (UNO)zie ik als laatste redmiddel om hier ooit tot een vreedzaam akkord te komen. De geschiedenis van het conflict is te complex om met simpele amerikaanse logica te ontwarren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijn gevoel zijn beide partijen debet aan het voortduren van het conflict. Israël zou er beter aan doen in plaats van de landen te scheiden door de veroordeelde muur, het weigeren mensen door te laten die naar het ziekenhuis moeten (en daardoor sterven bij de grens!), of naar hun werk moeten en het zomaar aanvallen van gebieden. Het Palestijnse volk zou moeten stoppen met onder andere de zelfmoordaanslagen.

Beide volkeren zijn verkeerd bezig, en zouden hun energie beter kunnen gebruiken voor het opbouwen van een duurzame vrede.

America lukt het nooit,ze moeten het zelf doen
wederzijds respect

Vergeven en proberen te vergeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika is het enige land wat een heel positieve bijdrage zou kunnen leveren die zouden kunnen leiden tot de oplossing van het probleem, omdat Israel financieel afhankelijk is van dit land.
Er zijn echter twee problemen.
• Er wonen heel veel mensen van Joodse afkomst in Amerika, die een grote macht vertegenwoordigen. Zij zijn tevens de voornaamste geldschieters van Israel. Dus hebben zij een grote vinger in de pap. In principe is deze groep niet geïnteresseerd in de oplossing die de Palestijnen voorstaan, n.l. de verdeling van het land en Jeruzalem. Vooral dat laatste is voor Israel een zwaar wegend punt, daar zij Jeruzalem volgens de Bijbel als Christelijk hoofdstad zien van de wereld. De Palestijnen zien dit ook zou voor de Islam, maar kunnen met een opsplitsing leven
• Israel is een politieke buffer tussen Europa en de Arabische wereld en dus de Islam. Die buffer moet koste wat het kost gehandhaafd blijven. Ondanks dat we de mond vol hebben in Europa van integratie van emigranten uit de Arabische wereld, voelt het westen de hete adem van de Islam in de nek. Men ziet de opdeling van Israel als een overwinning van de Arabische wereld en het dichterbij komen van de Islam. De Islam is een veroveringsgodsdienst en wil iets meer dan onder de huidige grondwetten van het westen hun geloof uitoefenen.

Voorlopig zijn er dus geen oplossingen voor dit probleem in zicht. Sommige problemen zijn waarschijnlijk te groot voor mensen om ze op te kunnen lossen.