Hoe komt het dat linkse partijen altijd maar spenderen en de staatsschuld groter maken?

Zij hebben toch ook de beschikking over economen binnen de partijen of mensen die wel de hand op de knip kunnen houden? Dit n.a.v. van minister Zalm die het huishoudboekje meer dan keurig op orde had gebracht en Wouter Bos heeft het alweer na enkele jaren helemaal verkwanseld met een grotere staatsschuld?

Toegevoegd na 33 minuten:
De strekking van de vraag is dus eigenlijk waarom ALLE linkse partijen niet goed op de centjes letten (ze hebben toch ook economen?!), het voorbeeld Zalm-Bos gebruikte ik als voorbeeld...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal het niet gewoon de aard van het beestje zijn ?
Mensen die links stemmen, valt me op, zie ik ook veel vaker in de schuldsanering.....

Antwoorden (10)

Onzin dat heeft W.Bos niet gedaan,Zalm heeft de crisis niet meegemaakt,Bos wel wij zijn afhankelijk van export etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij van oudsher mensen van een laag sociaal en intellectueel niveau aan zich willen binden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is wel bijzonder kort door de bocht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is wel zo, doe eens onderzoek waar de achterban van de PVDA uit bestaat. Kijk eens wie de grootste partijen zijn in de armste steden van Nederland. Koppel dat eens aan het opleidingsniveau.
Dit is de eeuwige mythe, zelfs als de cijfers uitwijzen dat rechtse kabinetten meer schuld hebben gemaakt en een links kabinet orde op zaken stelt wordt dit beweerd; het is louter volksgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ze links zijn... Die geven maar uit...

Maar tijden kun je niet vergelijken, Zalm had dit ook niet positief kunnen draaien hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huidige crisis werd veroorzaakt door een ongebreideld geloof in het vrije marktmechanisme en op winst en bonussen beluste bankiers.

Dit spel, waarbij de rijke mensen steeds rijker worden en het gewone volk de rekening moet betalen is uitgevonden en ingevuld door conservatief en rechts liberalen.

Minister Bos zag zich slechts genoodzaakt de puinzooi op te ruimen die het gevolg was van de graaicultuur uit de voorgaande jaren, waarbij - jawel - minister Zalm en Noud Wellink, directeur van de Nederlandse Bank, de zaak beter hadden moeten controleren.

Overigens had ex-minister Zalm, als lid van de Raad van Bestuur van DSB, tijdens zijn termijn als bestuurslid kennelijk ook niet de behoefte om in te grijpen op de woekerpolissen van die Bank ...

Het enige wat minister Bos verweten kan worden is dat hij niet de volledige, incompetente en inhalige top heeft ontslagen, toen hij geld van de belastingbetaler gebruikte bij overname van de banken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele top ontslaan zou neer zijn gekomen op een onthoofding. Zoveel feitelijk kennisverlies overleeft geen enkele bank. Dus goed dat minister Bos dat niet gedaan heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord en het zou mij niet verbazen als Nederland nog het beste uit de crisis komt, omdat Bos werkelijk uitstekend heeft gehandeld om erger te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn
Daar zat wel een probleempje, hoewel die "kennis" toch vooral de kennis voor zelfverrijking betrof en men van het gebeuren kennelijk nog steeds niets heeft geleerd. Door de banken niet onder curatele te stellen begint het spel nu weer van voren af aan. De "crisis" waar we nu van spreken is slechts kinderspel in vergelijking met wat ons nog te wachten staat ... Je hoeft geen econoom te zijn om te kunnen zien dat de toenemende grondstoffen-, voedsel-, drinkwater- en brandstoffenschaarste, samen met de bevolkingsexplosie zullen leiden tot mondiale onrust en oplopende spanningen. (En daarbij heb ik de klimaatproblemen niet eens genoemd ...) We zullen alles op alles moeten zetten om in mondiale samenwerking voor deze problemen oplossingen te vinden. Het laatste wat wij daarbij nodig hebben is een corrupt bancair systeem. Ik kan me niet voorstellen dat er geen managers te vinden zijn die de banken met meer gevoel voor realiteit en vooral weer vanuit een perspectief van dienstverlening zouden kunnen besturen. Dat het monetaire systeem aan een grondige renovatie toe is staat voor mij als een paal boven water!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@TheFranz. Ik ben het helemaal met je eens dat er enorme uitdagingen op ons af komen. Ik probeer echter ook positief te denken. Er zijn ook hele mooie ontwikkelingen. Het corrupte bankensysteem wordt de hand gereikt. Maar afbreken van dit systeem was nu nog niet mogelijk zonder een economische depressie te veroorzaken.
De depressie destijds in de jaren '30 was zeer zwaar en pijnlijk en leidde o.a. tot de spanningen die de Tweede Wereld oorlog veroozaakten. Er zijn grotere problemen op dit moment . Zoals jij aangeeft . Grondstoffen schaarste. De olie die gaat pieken en daarna in volume afneemt. Drinkwater en voedsel schaarste.
Daar dient nu eerst naar gekeken te worden en aan gewerkt worden anders begint een economische depressie die niet meer zal eindigen Waarschijnlijk wordt ergens in de toekomst een nieuwe munt unie en een nieuwe wereldmunt ingevoerd. Bijna iedereen beseft dat het niet de dollar zal zijn .
Maar de Euro heeft ook grote problemen . Onder andere door de schuldenposities van verschillende landen. Het zou me niet verbazen als er ergens de komende 20 jaar de Nieuwe Euro wordt ingevoerd. Wie weet wat de oude Euro's dan nog waard zullen zijn.
Het is echt onzin dat alle linkse partijen niet goed op de centen zouden letten. Die hebben inderdaad wel degelijk economen en die laten wel degelijk hun partijprogramma's ook doorrekenen.
Waarom zet Balkenende een slot op het beperken van de hypotheekrenteaftrek of op het verhogen van de winstbelasting?

Zomaar wat voorbeelden van de SP:

16-03-2010 • De nieuwste voorspellingen van het Centraal Plan Bureau (CPB) maken duidelijk dat de begrotingsituatie veel minder acuut is dan eerder door het kabinet werd gesuggereerd.

21-01-2009 • Het voorstel van de SP om te onderzoeken op welke wijze financieel wanbeleid, zoals in het geval van de kredietcrisis, aangepakt kan worden, is positief ontvangen.

22-03-2010 • SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat demissionair minister van Financiën de Jager een einde maakt aan de jarenlange omzeiling van BTW-afdrachten door de ING bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een traditioneel rechtse vraag. Daar heb je niet zelf over nagedacht. In Amerika zeggen de republikeinen dat over alles.Druk een republikein op zijn neus en hij geeft altijd en meteen deze mening.De vegroting van de staatsschuld om een crisis te bezweren is een klassieke methode. Het hele kabinet heeft daarmee ingestemd. Er waren buiten het kabinet stemmen tegen, maar een andere methode (buiten laissez faire: de mensen gewoon dood te laten gaatn van de honger etc) bestaat er niet wellicht,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar klopt helemaal niets van.

W.Bos staat onder toezicht van MP, JP B. En die is echt niet links.
Samen nemen ze dat besluit, ook met de rest van het kabinet. Het is alleen W.Bos die de boodschap brengt naar de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet alleen een links probleem.Het is gewoon zo,dat de "grote meneren" alles zo regelen,dat ze na hun tijd als minister binnenlopen.Ze regelen alles in hun voordeel,en de gewone mens,zoals jij en ik mogen ervoor opdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn de verschillen tussen links en rechts?
In het kort zou je kunnen zeggen dat het hoofdverschil zit in de rol die de staat zou moeten spelen in het beschermen van de zwakken in de samenleving. Rechtse partijen vinden in tegenstelling tot de linkse partijen dat er zoveel mogelijk moet worden overgelaten aan het particulier initiatief.
In principe gaan deze verschillen niet over HOEVEEL geld je uitgeeft, maar HOE je het geld uitgeeft.
Voorbeeld:
Rechts:
1. Wel geld uitgeven aan een goede verdediging van het land.
2. Ontwikkelingshulp is belangrijk maar niet een hoofddoelstelling.
3. Geen nationalisatie, integendeel. De productiemiddelen moeten in handen zijn van particulieren. Doel is winst maken. Dat kunnen particuliere bedrijven beter dan staatsbedrijven. Door winst te maken, ontstaat er werkgelegenheid, koopkracht, welvaart en welzijn. Verschil in beloning verhoogt de motivatie en de inspanning. Men wil beloning naar prestatie. Nivellering moet je dus vermijden.
Links:
1. Niet al te veel geld uitgeven aan de verdediging, bijvoorbeeld een kleiner leger.
2. Meer geld uitgeven aan bijvoorbeeld ontwikkelingshulp.
3. Nationalisatie van de productiemiddelen, bijvoorbeeld grote bedrijven worden eigendom van de staat en de winsten worden verdeeld onder de arbeiders.
Voor het rendement van de bestedingen is er wel een verschil op welke manier je het besteed, dus waar het naar toe gaat. In feite is het net als met beleggingen, het ene fonds levert meer op dan het andere.
Onderzoeken hebben aangetoond dat een vrije markt (rechts) meer rendement heeft dan een verzorgingsstaat (links). De nadelen van een vrije markt is dat er meer mensen aan onderdoor gaan en dus de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker. Is dat eerlijk? Aan de ene kant wel natuurlijk als je kijkt naar de theorie van Darwin: “overleving van de sterkste”. Is dit het beste. Is het sociaal? Nee, het is niet sociaal om zelf al dan niet rijker of armer te worden terwijl je buurman het tegenovergestelde ondergaat, maar het is ook niet sociaal om dan maar geld af te pakken van de rijkere mensen die ervoor gestudeerd hebben en hun best gedaan hebben om zo’n inkomen te krijgen.

In principe geven linkse partijen niet meer geld uit dan rechts, ze verdelen het alleen anders. Wel is het zo dat als je links zijn gang laat gaan, de rendementen van de besteding van het belastinggeld (zie b.v. punt 3 uit het voorbeeld) naar beneden gaan en we er op de duur op achteruit gaan.