Hoe groot was het Nederlands leger tijdens de Koude Oorlog?

Je hoort vaak het Nederlands leger is niet meer wat het geweest is. Er was tijdens die periode veel dreiging op oorlog dus was er veel materieel en (dienstplichtige) militairen. Maar wat voor en hoeveel manschappen en materieel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Hoewel iedereen denkt dat de dienstplicht in Nederland is afgeschaft, is dat beslist niet waar. Sinds 1 mei 1997 is de opkomstplicht voor dienstplichtigen officieel opgeschort voor onbepaalde tijd maar deze kan, zodra de de veiligheidsomstandigheden dat vereisen, direct weer ingevoerd worden.
In dat geval worden er weer jaarlijks zo'n 70.000 tot 120.000 personen in actieve dienst geroepen en zonodig nog veel meer.
Ook nu krijgt iedere mannelijke ingezetene vanaf 17 jaar een brief van Defensie dat hij ingeschreven is in het defensieregister en vanaf dan mogelijk opgeroepen kan worden voor het vervullen van de actieve dienstplicht als daar aanleiding toe bestaat.
Tot die tijd is de geregistreerde vrij van opkomst.

Dit aantal kan oplopen tot nu nog zo'n 350.000 man als ook de groot-verlofgangers weer in actieve dienst moeten. (dit zijn de mensen die na vervulling van hun korte dienstplicht nog af en toe opgeroepen worden voor een herhaling)

Ten tijde van de Koude Oorlog kon het Nederlandse leger putten uit een parate macht van ca. 400.000 man dienstplichtig- en beroepspersoneel.
Deze manschappen waren verdeeld over een vrij uitgebreid systeem van legeronderdelen zoals de luchtmacht, marine en de landmacht en ondersteunend personeel. Ook veel burgerpersoneel maakte deel uit van het geheel voor onder andere administratie en techniek. Door de vele bezuinigingen op defensie vanaf 1998 zijn veel legeronderdelen overbodig bevonden en afgeschaft.

Dus, als de dienstplicht weer actief zou worden heeft Nederland nu acuut een groot probleem. Veel van de kazernes waar destijds het leger gehuisvest was bestaan inmiddels niet meer of hebben een andere bestemming gekregen. Ook belangrijke dienstonderdelen zoals tankdivisies, marine- en luchtmachttaken met hun materieel zijn wegbezuinigd en bestaan niet meer.
Dus het herinvoeren van de opkomstplicht stelt Nederland voor grote problemen. Waar laat men al die mensen en wat moeten ze gaan doen.
Om nog maar te zwijgen over wat dat allemaal weer extra moet gaan kosten voor de belastingbetaler.

Van de politiek word je soms nooit gelukkig!