Norbert Klein en 50plus. Wat is nu exact de situatie?

Ik heb het artikel http://www.nu.nl/politiek/3788528/norbert-klein-blijft-in-fractie-50plus.html gelezen, maar het kan aan mij liggen. Dit artikel roept meer vragen op en dan antwoorden. Kan een expert uitleggen wat nu de situatie is en waarom kan het zo zijn dat een tweemansfactie die zich splitst beide uit naam van 50plus kan spreken. Graag verwijziging naar de juiste artikelen? Ook vraag ik mij af of ik zo dom ben of nu.nl zo onduidelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Aangezien Norbert Klein destijds (2013) unaniem door de adviesraad en de ALV eerst als fractieleider en later als politiek leider van 50PLUS werd benoemd heeft hij namens de partij politiek mandaat gekregen. Iets wat Martine Baaij (afgesplitst onder de naam Fractie Baaij) niet heeft. Dat het Hoofdbestuur van 50PLUS haar steun nu aan Baaij geeft kan hier verandering in gaan brengen. Als zowel adviesraad als ALV het hoofdbestuur hierin volgen dan zal Klein zijn mandaat kwijtraken en verhuist dit naar Baaij. Dinsdag 3 juni zullen we zien hoe de 2e kamerleden hiermee omgaan. Is alleen een beslissing van een HB genoeg om het mandaat te switchen of ziet men toch Klein nog als de officiële vertegenwoordiger van 50PLUS. Mocht men Baaij erkennen als Fractie 50PLUS dan zal Klein die naam mogelijk kwijtraken en dan hoogstwaarschijnlijk onder de naam Fractie Klein doorgaan. Maar of de 2e kamer daadwerkelijk over deze macht beschikt daar zijn de deskundigen die ik geraadpleegd heb het niet over eens. Immers de fractie bepaalt zelf zijn naam en deze wordt eigenlijk nooit opgelegd. Dit alles neemt niet weg dat beiden legitieme volksvertegenwoordigers zullen blijven voor de 50PLUSSERS. Immers in Nederland kiezen we in het kieshokje niet op partijen maar op personen. Met andere woorden de gekozen volksvertegenwoordigers kunnen los van de partij opereren (zonder last en ruggespraak) en hun door de kiezers verleende mandaat kan hen niet door de partij worden ontnomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit de vraag af en zeg dank voor de beide antwoorden. Ik had liever de vraag tot dinsdag open gelaten. Maar dan laat ik weer ruimte om te reageren op de nieuwe situatie. Terwijl de vraag juist ging om de situatie van het machtsvacuüm.

Andere antwoorden (1)

Ik vind deze tekst van http://www.nu.nl/politiek/3788528/norbert-klein-blijft-in-fractie-50plus.html de vreemde situatie wel duidelijk uitleggen:

"Dat Klein in de Kamer de naam 50Plus blijft voeren, heeft volgens Baay te maken met het Kamerreglement. Hij is daarbij echter geen vertegenwoordiger meer van 50Plus, zei Baay."

Norbert Klein is nu dus de vertegenwoordiger van de fractie van 50Plus (-zo zijn nu eenmaal de regels van de Tweede Kamer: de fractievoorzitter vertegenwoordigt de fractie-), Martine Baay is nu de vertegenwoordiger van de partij van 50Plus.

Aanstaande dinsdag 3 juni 2014 moet de Tweede Kamer besluiten wat er nu verder moet gaan gebeuren.

Overigens staat een en ander ook duidelijk (vind ik) op NOS Teletekst.
Plaatje bij antwoord
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is dus een verschil tussen de tk fractie met de naam 50plus en de partij 50plus.
Antoni
9 jaar geleden
Tijdelijk wel, ja, maar de situatie is wel heel eigenaardig, want Klein is uit de partij gezet. Daarom moet er door de Tweede Kamer nog een definitieve oplossing worden gevonden, zo begreep ik uit het RTL Nieuws op televisie.