Waarom kun je wel bankieren via Internet maar niet stemmen ?

Waarom is het niet mogelijk om anno 2014 je stem voor een verkiezing online door te geven ? Internetbankieren is toch minstens zo risicovol met het oogpunt op fraude ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet echt. Stemmen is anoniem. Als ik het hele systeem hack zonder sporen, en miljoenen stemmen vervals kraait er geen haan meer naar. Moet je eens 1000 euro van een miljoen bankrekeningen plunderen, staat morgen iedereen bij de bank te schreeuwen.
Amadea
9 jaar geleden
Voordat je mag internetbankieren heb jij eerst bij de bank jouw identiteit bewezen. Voordat je mag stemmen moet jij op het stembureau eerst jouw identiteit bewijzen. Dat kan niet digitaal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel belangrijker nog: zoals MrTomaat al zei is stemmen anoniem. Internet is niet anoniem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan best je identiteit bewijzen op Internet, maar het is inderdaad niet anoniem en er valt niet te controleren of je nergens toe gedwongen wordt. En bovendien is de combinatie overheid en ICT niet een heel gelukkige. .
ItisILeClerc
9 jaar geleden
- zoals met alle vormen van electronisch stemmen kan de uitslag compleet vervalst zijn, daar het proces niet kan worden gecontroleerd
- daarnaast kunnen stemmers gedwongen worden om op een bepaalde partij te stemmen
- ook maakt het de weg vrij om je stem te verkopen (meer nog dan nu al kan met selfies)

Antwoorden (3)

Er zijn wat lastige punten.

- De identiteit van de stemmer moet worden vastgesteld door vergelijking van een origineel identiteitsbewijs met de gegevens in het register van de verstuurde stempassen. Dat is een controle die alleen een mens kan doen.
- Gegarandeerd moet worden dat iedereen één en niet meer dan één stem kan uitbrengen.
- Gegarandeerd moet worden dat iedereen dit geheel zelfstandig en zonder dwang doet. In een stembureau is het stemgeheim gegarandeerd. Op een andere plaats niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder is er nog hetzelfde bezwaar als bij het gebruik van stemmachines: er is geen enkele controle mogelijk dat het digitaal vastgestelde eindresultaat overeenkomt met de keuze van de mensen. Daarom werd er op een gegeven moment weer met het rode potlood gestemd.
Computoon
9 jaar geleden
De stemming moet anoniem gebeuren. Als je thuis via internet stemt, kan jij onmogelijk bewijzen dat je anoniem stemt. Zelfs als je een vriend of familielid vrijwillig mee zou laten kijken naar je scherm tijdens de stemming, ben je in overtreding. Daarom is stemmen via internet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kieswet is gebaseerd op de grondwet. En de grondwet verander je niet zomaar. Dus hierdoor loopt de grondwet altijd achter op technische mogelijkheden.

Stemmen via internet is vergelijkbaar met schriftelijk stemmen en dat kan alleen als je niet geschreven bent in een Nederlandse gemeente.

Om het stemmen via internet mogelijk te maken dient de kieswet veranderd te worden en daarvoor is een meerderheid in de Tweede en de Eerste kamer voor nodig. En de kieswet is wel een bijzondere wet en als hier te veel aan veranderd loop je het risico als wetgever de basis waarop de wet mag veranderen verliest. En dan zit je met een niet wettige regering. Dus je hebt staatrechtelijke specialisten en het advies van de raad van staten nodig. En de raad van staten is een zeer conservatieve groep van mensen.

Voor het bankieren via internet is geen wet wijziging voor nodig, dus dat is veel sneller geregeld.