Protectionisme: moeilijk doen over importproducten (hoge belasting op leggen, hoge kwaliteitseisen stellen, trage/dure douaneafhandeling, slechte infrastructuur hebben voor importgoederen).

Bevoordelen v/d nationale sectoren/bedrijven die met internationale concurrentie te maken hebben:
(export)subsidies, lage belastingtarieven, gunstige infrastructuur voor export realiseren, financieel bevoordelen door bijvoorbeeld overheidsgrond onder marktwaarde ter beschikking te stellen, innovaties bevorderen met geld en advies, soepelere regelgeving, etc.

Invloed uitoefenen op machthebbers in landen waar import vandaan komt of export heen gaat: Lobby bedrijven: diplomaten en hoge delegaties sturen. Handelsovereenkomsten afsluiten of afspraken maken waarin onze export privileges krijgt in dat andere land.

Handelsmissies: verbindingen tussen NL en buitenlandse bedrijvigheid bevorderen door zakelijke missies te organiseren / bevorderen.

Dreigen met geweld, intrekken van hulpgelden of negatieve lobby tegen die landen als ze onze waar niet afnemen of de hunne hier aanbieden.

Invloed uitoefenen op internationale regels zodanig dat die voor onze bedrijvigheid relatief gunstig zijn. Bijvoorbeeld in EU verband milieu-eisen stellen aan auto's, of veiligheids-eisen aan voedsel die alleen hoog-ontwikkelde landen kunnen producren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Moeilijk doen bij vergunningverlening aan buitenlandse bedrijven en juist heel flexibel en vlot voor de eigen bedrijvigheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
Let wel: niet alles wat ik noem is toegestaan!