Waarom is Nederland het enige land dat problemen met treinen heeft in de winter?

Hoe kan het dat ons landje met een gematigde klimaat méér problemen heeft in de winter dan bv Noorwegen/Oostenrijk/etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zelfs voor de NS en Prorail een groot raadsel, ze proberen er alles aan te doen, maar steeds blijkt het niet genoeg te zijn..
Ik denk dat ze maar eens in de landen die dit probleemloos doorstaan een paar goede lessen moeten gaan volgen.
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/10/spoor_voorbereid_op_winter.html
Cryofiel
10 jaar geleden
Er wordt flink uitgewisseld tussen Nederland en andere landen. Zo zijn begin vorig jaar de Zwitsers bij ons op bezoek gekomen, en er zijn dingen die de Zwitsers van ons hebben geleerd. Ook Network Rail (Engeland) heeft ons bezocht; zij waren vooral enthousiast over onze razendsnelle omschakelmogelijkheid tussen de normale dienstregeling en de uitgedunde dienstregeling. Op dezelfde manier leren wij van onze buitenlandse collega's.

Het beste antwoord

Het lijkt wel alsof in elk land de bevolking gelooft dat juist in het eigen land de treinenloop 's winters veel meer is verstoord dan in elk ander land. Nederlanders geloven dat het Nederlandse spoor meteen instort bij sneeuw terwijl de treinen in Duitsland en Zwitserland gewoon doorrijden; Duitsers geloven dat juist in Duitsland de treinenloop meteen instort, terwijl in Nederland en Zwitserland de treinen gewoon blijven rijden; en Zwitsers geloven dat alleen in Zwitserland de treinenloop instort, terwijl men in Nederland en Duitsland gewoon doorrijdt.

De werkelijkheid is, zoals gebruikelijk, veel genuanceerder.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in 2012 een internationale vergelijking laten uitvoeren naar de robuustheid van de spoorsystemen van verschillende landen. De details vind je in http://www.prorail.nl/sites/default/files/internationale_benchmark_winterprestaties.pdf . Hier volsta ik met de conclusie (pagina 47):

"In summary, Dutch Railway's performance is in line with peers, and all parties can learn from each other for further optimisation"

Het feit dat vorig jaar Zwitsers, Duitsers, Engelsen, Hongaren en misschien nog wel meer buitenlanders ProRail hebben bezocht om te leren van onze omgang met winterse omstandigheden, onderstreept dit. Overigens gaan wij natuurlijk ook op bezoek bij onze collega's.

Onderstaande drie Bronnen verwijzen naar nieuwsberichten uit Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland waarin je kunt lezen wat daar gebeurde met (onder andere) het treinverkeer toen de sneeuw begon te vallen.

Je ziet dat wij het helemaal zo slecht niet doen. Er zijn punten waarop andere landen het beter doen dan wij, en er zijn punten waarop wij het beter doen dan andere landen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Nog meer links:

Hongarije:
http://www.visegradgroup.eu/news/snow-causes-train-delays

Engeland:
http://www.railtechnologymagazine.com/Rail-News/snow-disruption-across-london-and-the-south

Duitsland:
http://www.waz-online.de/Nachrichten/Panorama/Uebersicht/Schneefall-fuehrt-zu-Verspaetungen-im-Zugverkehr-in-Hannover

10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hey,

Je zou het gematigde klimaat ook juist kunnen zien als oorzaak voor het probleem.
De treinmaatschappijen hebben hier minder te maken met sneeuw dus zijn er ook minder op voorbereid.
In Oosterijk/Zwitserland valt sowieso elke winter sneeuw en volgens mij ook meer, omdat ze daar er dus zo vaak mee te maken hebben en in een grote mate zijn ze het meer gewend en weten ze ook wat te doen om de treinen toch te laten rijden.
Dit is wat mij het meeste logisch lijkt.

Groetjes, Rapsac
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja worden er geen risico analyzes gemaakt? Vind het maar bekrompen en achterlijk. En dat voor een bedrijf wat van de staat is.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het grote aantal wissels in ons spoornetwerk en de drukbezette trajecten.