Waarom worden de productschappen en de bedrijfschappen opgeheven?

In het regeerakkoord van het kabinet Rutte-Ascher staat over de product- en bedrijfschappen deze tekst:

"De product- en bedrijfschappen worden opgeheven. Publieke taken die nu binnen de publiekrechtelijke organisatie (PBO) worden uitgevoerd, zullen worden ondergebracht bij het ministerie van Economische Zaken. Ondernemers kunnen er voor kiezen de andere taken als voorlichting, promotie en belangenbehartiging voor eigen rekening uit te voeren, bijvoorbeeld in een brancheorganisatie."

Waarom is hiertoe besloten?

Antoni
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

omdat de bedrijfschappen on-efficiënt en log waren. het was een erfenis van de tweede wereldoorlog.

Dat alle bedrijfschappen worden opgeheven komt vooral productschap tuinbouw. Veel bedrijven waren het al niet eens met de schappen, maar de tuinschappen maakte het wel heel bond. Na een tijdje koste het 2% van de omzet van de tuinders. toen zijn de tuinders er tegen in gegaan.

Verschillende tuinders, vooral uit West-Friesland en het groen hart zijn naar de politiek gegaan. Niemand wilde luisteren, behalve de SP. een partij die niet zo snel gekoppeld wordt aan agrariërs, maar wel de man in nood helpt.

toen eenmaal de SP luisterde kwamen er meer partijen in actie. VVD D66 CU en de PVV. Een meerderheid. Die hebben voor afschaffing van de productschappen gestemd.

behalve de Christenunie, die had het wel in hun partijprogramma staan, maar toen het eenmaal te regelen was door alleen hun hand omhoog te steken hebben ze niet meegestemd voor afschaffing van de schappen. Dat kan deels te maken hebben omdat 1 persoon van de ChristenUnie een baan had hoog in de schappen.

Deze site is er voor oprgericht. http://www.agrarischmanifest.nl/NVAF+historie+en+visie/
in de jaren 60 is er ook tegen gevochten, toen hebben de schappen gewonnen, nu de boeren.

Boeren (agrariërs) worden vaak neergezet als achterlijk. dat is absoluut een misvatting. Als je tegenwoordig wil boeren heb je minimaal HBO nodig. veel boeren hebben universiteit. Als er behoefte is aan een overkoepelde organisatie die zogenaamd de boeren moet helpen, komt die er wel op een vrijwillige basis.