Waarom zitten / zaten er geen gordijnen voor de stemhokjes vandaag?

Als deze eerder gesteld is dan mijn excuses, maar het viel mij zelf op dat het stemgeheim mogelijk niet gewaarborgd was in mijn stembureau, in Nijmegen (zo las ik net op: http://www.nu.nl/raadsverkiezingen/2197663/privacy-in-stemhokjes-niet-gewaarborgd.html ) heeft een hoogleraar de burgemeester gevraagd de verkiezingen ongeldig te verklaren om dezelfde reden.

Eigenlijk frappant, want volgens mij is het vaker zo 'open' geweest tijdens de vorige verkiezingen hier, dus mijn vraag is, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik kan me ze volgens mij wel herinneren van enige tijd geleden (er zit toch wat verschil in per lokatie denk ik). Op zich zou ik ook geneigd zijn te zeggen: "Lekker belangrijk" ware het niet dat ik ook achter wijvertrouwenstemcomputersniet.nl stond met als een van de argumenten dat met die apparaten de stemming mogelijk ook niet geheim is. Ik weet niet hoe het bij jou gaat / ging, maar ik had echt de indruk dat de leden van het stembureau gemakkelijk mee hadden kunnen kijken bij ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was me niet opgevallen, maar nu je het zegt, waren er idd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens Loenie, het gaat echter wel om een belangrijk principe natuurlijk, daarom vroeg ik het me af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze het maar wel netjes binnen de lijntjes en hokjes doen hebben ze op enigszins kunstzinnige wijze een ongeldige stem uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaag in Rotterdam klacht ingediend wegens meekijkende mensen en complete families om hokje die elkaars stembiljetten aan het invullen waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk erover dat in juni (indien dan nog van toepassing) maar wel ga doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa: Schandalig moet niet kunnen. Moeten ze niet toe laten. Wanneer dat gebeurd moet direct alle stemmen nietig worden verklaar. Zo kunnen mensen niet vrij stemmen. Misschien staan ze onder druk van familie om op een bepaalde partij te stemmen.
Goed dat je een klacht hebt ingediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het viel mij in Alphen ook al op. Ik kon niet alleen mee kijken, ik HEB zelfs per ongeluk gezien wat iemand naast mij stemde toen ik kwam aanlopen. De hokjes stonden dan ook open en bloot voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mormel, juist dat is ook een beetje mijn bezwaar wat jij aangeeft (dat je zelfs ongewild kunt meekijken). @Cavi, misschien heb je gelijk en was het wel nooit zo, maar het was volgens mij ook nooit zo dat je met de grote opening van het stemhokje richting de leden (en vrij dichtbij) stond, waardoor het voor andere mensen die naast je gaan stemmen haast lastig is om niet mee te kijken en ook de leden van het bureau kunnen als ze dat willen vrij goed inschatten of zien wat je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begin ik ook te denken Loenie. Ik stelde deze vraag terwijl ik er oprecht vanuit ging dat ze er wel geweest zijn, maar ik denk dat ik het me fout herinner. Dan nog is de vraag of er iets aan de huidige 'open' situatie gedaan moet worden relevant denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het de tweede keer dat ik met potlood stem maar bij ons was er niet makkelijk mee te kijken.
Ik vind dat ze er ofwel voor moeten zorgen dat je niet mee kan kijken door de opening niet te groot te maken ofwel er gordijntjes voor te hangen.

Het beste antwoord

Goeie vraag +1

Het wetboek zegt:

Hoofdstuk J. De stemming

Artikel J 5

Het stemhokje bestaat uit een achterwand en 2 zijwanden die elk ten minste een meter breed en 2 meter hoog zijn. Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand van het stemlokaal geplaatst, dan kan de achterwand vervallen.

Staat niks over 'n gordijntje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Vreemd dat daar geen voorschriften over zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer want het had zo'n leuk 'poppenkast' effect :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe (wanneer ze niet direct achter je staan te springen) kunnen ze natuurlijk niet heel makkelijk zien waar je op stemt, omdat je met je rug naar de 'meekijkers' staat. Thx voor je plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol Nelly :P

Andere antwoorden (5)

Foutje in de regie. Kan nog behoorlijke gevolgen krijgen daar de privatie v/d kiezer is geschonden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanavond ook nog gezien op een lokale zender die gingen stemmen vanuit een verzorginghuis en van een kamertje ernaast kon men heel duidelijk zien waarop de mensen gingen stemmen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het dorp waren de gordijntjes ook weg. Maar ja het is misschien net als met de pincode, als je voor het blad staat, kan niemand het zien.
Trouwens van mij mag iedereen het weten.
Maar het was mij ook opgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als er een camera schuin achter je staat !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was 't vroeger wel dan 'n gordijn?
Goeie vraag! +1
Het viel me gisteren niet eens zo op, maar inderdaad, nu jij het schrijft: voorheen hingen er gordijntjes en gisteren niet.
Geen idee waarom, dus het antwoord moet ik je schuldig blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet wat er in pashokjes gebeurt(soms) en om te voorkomen,dat er meer dan één potlood wordt gebruiktt,zijn de gordijntjes verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je er na gebruik van het potlood ook mee afvegen.