Wat zijn de toekomstplannen en bezuinigingsmaatregelen van de regering naar Bureau Halt vanaf 2014 en de jaren daarna?

De afgelopen jaren schijnt er structureel op Bureau Halt bezuinigd te zijn. Om hoeveel gaat dit en wat waren de gevolgen voor bijvoorbeeld de huisvesting, personeelsbestand etc? En wordt er in de toekomst nog verder bezuinigd en de organisatie meer op kerntaken teruggeworpen of helemaal wegbezuinigd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Halt is bedoeld voor jongeren tussen 12 en 18 jaar, die zijn opgepakt voor kleine vergrijpen. De jongeren krijgen bij Halt alternatieve straffen, zonder dat het Openbaar Ministerie of de rechter zich ermee bemoeit. Het accent ligt op het veranderen van hun gedrag.

Sinds de oprichting in 1981 heeft de Halt-sector een explosieve groei doorgemaakt. Op haar hoogtepunt bestond de sector uit zo’n zestig organisaties. In 2005-2006 werd een eerste stap tot reorganisatie gezet. Vanaf 2007 liep het aantal Halt-verwijzingen hard terug, van 23.341 in 2007 naar 16.526 in 2011, een jaarlijkse daling van zo’n 8 tot 10 procent. Door deze aanzienlijke daling, is de Halt-sector in de financiële problemen gekomen. Om die reden is Halt aan de slag gegaan met een plan voor herstructurering per 1 januari 2013

In 2012 waren er nog 17 Halt-organisaties. Per 1 januari 2013 is Halt tot 1 organisatie teruggebracht. Door deze schaalvergroting moeten de kosten gereduceerd worden. De nieuwe Halt-organisatie zal worden ingericht op vertegenwoordiging in tien politieregio’s. De politie is een belangrijke partner van Halt, aangezien 80 procent van de Halt-verwijzingen van de politie afkomstig is. De 10 regio's worden aangestuurd door 4 regiomanagers en één algemeen directeur. Wie dat zijn is te lezen in de derde link.
fisbel