ID-kaart gestolen wat zijn de kosten van nieuwe aanschaf?

Mijn portemonnee gestolen of verloren. Ik heb het internet al af gezocht alleen er staan steeds verschillende antwoorden! (16 jaar)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn antwoord is een indicatie. Vragen bij de gemeente is atijd het beste. Vraag of men een kopie van een gewaarmerkt proces verbaal wil en wat de kosten daarvan zijn.
Dat is ook niet bij alle gemeentes hetzelfde.

Antwoorden (4)

het verschilt per gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@nederlandanne, dat is juist. +Plus
Voor een paspoort en identiteitskaart (ID-kaart) gelden maximumtarieven. Gemeenten mogen ook minder vragen. Een Nederlands paspoort mag maximaal € 50,35 kosten en een ID-kaart € 41,90. Het jeugdtarief (tot en met 13 jaar) voor een ID-kaart is € 31,85. Voor Nederlanders die in het buitenland wonen, gelden andere tarieven.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En extra administratiekosten omdat het verloren of gestolen is. In sommige gemeenten kan men zonder proces verbaal terecht voor een nieuwe ID.
ronron1212
10 jaar geleden
Geen extra kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij diefstal de nieuwprijs en de extra kosten. Jongeren tot en met 13 jaar: € 31,85
Vanaf 14 jaar: € 41,90
Plus
Na beschadiging, vermissing of diefstal (tarief 2013) zijn de extra kosten: € 44,00 of
bij uitgebreide verificatie: € 60,00.
Er zijn gemeentes die altijd een toeslag van € 60,00 rekenen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist JoanDarc,het is eigenlijk te gek voor woorden dat bij diefstal ook extra kosten worden gerekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria, dat is het zeker, maar er zijn zgn "vluchtartikelen" waarop de gemeente zich beroept.
En dan te weten dat Leges berekenen in het begin in strijd was met andere Wetten. Een id-kaart moest gratis verstrekt worden, omdat het een verplichting was, opgelegd door de overheid. Toen wij in geweer kwamen en dit aan de kaak stelde, kwam er bij de gemeentes een hausse aan aanvragen binnen. Toen kon de wet in een tijd van nul-komma-nul worden gewijzigd. Van mij zijn zes maanden geleden in Rome alle spullen geroofd, moet toch eens nakijken of alle documenten door de verzekering zijn betaald. Dat is dan natuurlijk weer via de reisverzekering, dus weer andere voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet het,als het de regering zoveel geld scheelt,dan weet men wel direct een wet aan te passen.
Jongeren tot en met 13 jaar: € 31,85
Vanaf 14 jaar: € 41,90
Na beschadiging, vermissing of diefstal (tarief 2013) zijn de extra kosten: € 44,00 of
bij uitgebreide verificatie: € 60,00.
Er zijn gemeentes die altijd een toeslag van €60,00 rekenen

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn gemeentes die lagere tarieven hanteren, maar dat zijn er zeer weinig.
De grote steden hanteren allemaal de maximum tarieven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de eerste plaats moet je zo snel mogelijk aangifte doen:
Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Voor een paspoort en identiteitskaart (ID-kaart) gelden maximumtarieven. Gemeenten mogen ook minder vragen. Een Nederlands paspoort mag maximaal € 50,35 kosten en een ID-kaart € 41,90. Het jeugdtarief (tot en met 13 jaar) voor een ID-kaart is € 31,85. Voor Nederlanders die in het buitenland wonen, gelden andere tarieven.

De kosten die gemeenten rekenen bij verlies/diefstal zijn per gemeente heel verschillend.
Voorbeeld: Arnhem € 30,80 toeslag berekend.
Haarlem: 32,15

Toegevoegd na 1 minuut:
U kunt erachter komen welke tarieven uw gemeente hanteert voor een identiteitskaart of id kaart door naar uw gemeente te gaan. Ook kunt u uw gemeente natuurlijk bellen om te informeren naar de tarieven voor een identiteitskaart of id kaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
€ 32,50 is de minimum toeslag die berekend wordt, lijkt laag maar dat men een gewaarmerkte kopie van het proces verbaal vraagt, zet men wel op een ander onderdeel van de site.