Wat te doen alsiemand vraagt: Wat stem jij 3 maart?

Ik woon in een klein dorp in Brabant, iedereen kent hier elkaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stem je dan op een foute partij of wat heb je te verbergen? :$ Toegevoegd na 6 minuten:
Waarom minnetjes? Probeer me alleen in haar situatie te verdiepen? :o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dorp zo klein is, vertel dan aan die drie personen gewoon de waarheid...

Antwoorden (34)

Gewoon antwoord geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is je recht om niet te antwoorden, maar je kunt ook je mening geven.

Ik zou gewoon zeggen: D66
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Topper!
Nou, wat stem jij 3 maart?

Ik zou gewoon antwoord geven en als je niet stemt natuurlijk ook gewoon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je
Als je al gaat stemmen, heb je nog twee mogelijkheden. Je zegt waarop je gaat stemmen, of je zegt dat het een privé-aangelegenheid is, wat niemand aangaat.
14 jaar geleden
Dan zeg ik dat ze dat geen bal aan gaat. Is het zelfde als dat ze vragen of je schulden hebt en hoeveel. Gaat niemand wat aan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HELEMAAL mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je woorden lijken rechtstreeks gesproken door de avatar (van die booskijkende eend ) ! Alsof er een tekstballonnetje van je antwoord is gemaakt ! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Als je antwoord wilt geven dan geef je antwoord. Wil je geen antwoord geven dan geef je dat aan. En anders kun je altijd nog zeggen dat je er niet helemaal uit bent.

Maar uiteindelijk stem je toch op hetgeen waar jij achter staat. Dat zegt toch ook iets over de persoon die je bent en hoe jij de maatschappij graag zou willen zien. Daar hoef je je toch ook niet voor te schamen.

Zo mag iedereen weten dat ik lid ben van de SP, al sinds mijn 18e
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me er iets bij voorstellen, in een klein dorp wordt vaak gek naar je gekeken als je niet stemt op de 'grote meerderheid'.
Maar als je wilt, kom dan voor jezelf op!
Als je er niet achter staat wat je gaat stemmen, stem dan blanco.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: Mijn gitaar!

Maar zonder gekheid. Je kunt gewoon zeggen dat je geen zin hebt om over politiek te praten of je mening te geven omdat je geen zin in discussies hebt over politiek. En dan van onderwerp veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe waar je zin in hebt.
Het lijkt mij geen bijzonder geheim, maar mocht je niet willen dat iemand het weet, zeg dat iets in de trant van: "Gaat je geen moer aan!!!" Met een zachte 'g', natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij een vroege dienst en ik een late.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoordt heel diplomatisch:'Daar ga ik nog eens goed over nadenken.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon zeggen dat ik een dobbelsteen meeneem en ter plekke de dobbelsteen laat beslissen op welke partij ik stem. Kijken hoe ze dan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 dobbelstenen!
(uiteraard dan partij nummer 1 het getal 2 geven, anders heeft die partij geen kans gegooid te worden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meerdere dobbelstenen meenemen ;-)
Als je er niet op wilt antwoorden, dan doe je gewoon een beetje vaag. Je zegt dat je het nog niet weet of dat je twijfelt of je gaat stemmen. Je kunt ook een sociaal wenselijk antwoord geven. Als zij een voorkeurspartij hebben, dat zeg je dat je er ook aan denkt om daarop te stemmen. Zo doe je het niet verkeerd. Wat je echt gaat stemmen blijft dan geheim als je dat graag wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak er een grapje van en zeg dat ze maar moeten komen kijken als je in het hokje staat met het rode potlood in je hand.
14 jaar geleden
"Wat te doen alsiemand vraagt:
Wat stem jij 3 maart?"

Ik vind niet,
dat men verplicht is om te antwoorden;

*WIL je antwoorden,
dan geef je antwoord;

*WIL je dát niet,
dan doe je dat niet;

er bestaat immers zoiets als 'zwijgrecht'......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg gewoon dat ik hier in onze gemeente op lokaal belang stem.
En dat ga ik ook doen.
Vind het geheimzinnig als het allemaal zo stiekem gaat.
Heb gewoon een hekel om er omheen te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoorden, eventueel de discussie aangaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Alleen mensen die zich schamen voor de partij waar ze op stemmen of mensen die niet kunnen onderbouwen waarom ze ergens op stemmen zullen zwijgen.
Ik zou gewoon zeggen waar je op stemt, het is toch niet iets om je voor te schamen. Iedereen heeft toch het recht om te kunnen kiezen wat je zelf het beste vindt. Anders dan zeg je toch gewoon, daar laat ik me niet over uit, punt uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er sterk van af hoe je in de wereld staat. Karaktereigenschappen, kijk op het leven en je medemens, etc.
Je hebt drie mogelijkheden in het geven van een antwoord:
* dat houd ik graag voor me zelf.
* je zegt waarop je stemt (ik hoop VVD) Ha, ha.
* je liegt (leugentje voor bestwil) en zegt: natuurlijk CDA, hoe zo, stem jij op een andere partij. Je verlegt de vraag naar de andere partij en jij zit goed.
Stem ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan, als jij het vervelend vindt om te zeggen dan moet je dat niet doen. En uit jouw vraag merk ik dat je het liever niet zegt. Das prima, das je goed recht.
Ik persoonlijk heb daar geen moeite mee, ik zeg het gewoon.

Maar als je niet te bot over wilt komen dan zou ik zoiets zeggen van: "O, dat weet ik nog niet, ik ben daar nog over aan het nadenken".
Of zoiets van: "ik weet nog niet, weet eigenlijk niet eens of ik tijd heb om te stemmen".

Succes ermee!

En eh....... wat ga je eigenlijk stemmen 3 maart? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe klein een dorp ook is, dat betekent nog niet dat iedereen alles maar van elkaar moet weten.

Dus als iemand vraagt wat jij gaat stemmen op 3 maart, en je weet het nog niet, of je wilt niet dat de ander het weet, dan kun je heel diplomatiek zeggen dat je je nog aan het verdiepen bent in de partijprogramma's.

Vervolgens kun je belangstellend vragen of de ander het ook zo moeilijk vindt.

Als het je niet uitmaakt dat een ander weet wat je stemt (wat ik niet verwacht, omdat je anders deze vraag niet had gesteld), dan zeg je gewoon wat je van plan bent te gaan stemmen waarna zich een interessante discussie zou kunnen ontspinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: of je zegt waar je op stemt. Of je zegt dat je het liever voor jezelf houd.
Maar ik snap niet echt waarom iemand het níet zou willen zeggen. Wanneer je je keuze motiveert kan er toch niks mis met je keuze zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan tegen wie, tegen je ouders of andere familie zou ik het gewoon zegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg dan "ik peins er nog over".... als ik niet wil laten blijken voor wie ik kies.

Moet je er wel peinzend bij kijken natuurlijk... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet zeggen dat je PVV stemt, CDA kan natuurlijk weer wel. Anders zeg je gewoon: ik twijfel nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen dat ik niet ga stemmen, de partij waarop ik zou willen stemmen doet namelijk niet mee in mijn gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wie het vraagt.
Mensen aan wie je het wil vertellen kan je het gewoon zeggen. Net wat je wilt.

Maar je bedoelt waarschijnlijk mensen tegen wie je het niet wilt zeggen.
Als je lekker stevig in je schoenen staat, kan je er een testje van maken: als het nieuwsgierige Aagje of Paul Prater jou die vraag stelt, dan kan je de voor jou meest onlogische/onverwachtse partij noemen.
Zet dan gelijk je stopwatch en je weet na een tijdje hoe hard een lopend vuurtje gaat in jullie dorp, en wie die gestart is.

Heb je meer van dergelijke vraagstellers, gebruik dan voor iedere vraagsteller een andere partij en andere stopwatch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag toch vertellen wat je stemt? Het zegt meer over die mensen als ze je daarvoor scheef aan gaan kijken.
Blijf bij je eigen standpunt en sta er boven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon rustig blijven.
Even diep ademhalen.

En dan antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon als je het wil vertellen vertel je het anders niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zeg je jaa ik stem op d66 want dan zijn de winkels in iedergeval open op zondag en is der dus in iedergeval wat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk heel die verkiezing als een chemische labo waar enkele "begenadigde" mentors werken, aangeduid door hun politieke opdrachtgevers, heftig turend in hun reactorkolven en onderzoeken wat de meeste reacties positief / negatief geven, bij de belaagde kiezer.
Die bevindingen worden dan uitgetest via alle media die ze kunnen bespelen of betalen. Het resultaat is veel of weinig stemmen voor hun klanten.
Serieus nu. Als je op iemand gaat stemmen dan weet je dat je stem zeker naar je politieke richting gaat. Niet- stemmen geeft je niets en dan kan je zogenoemde onverschilligheid nog dienen om één of ander te bewijzen.
Je moet de verkiezingen eerder opvatten als een recht, dat je onder géén beding mag laten afnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet wil vertellen.
Zeg dan; Ik ben een twijfelaar, en beslis pas in het
stemhokje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het door de verzuiling in veel gebieden in Nederland verstandiger om je mond daarover te houden.
Als je woonde in een CHU of KVP omgeving, had je de kans "eruit te liggen", wanneer je er voor uitkwam, dat je voor de CPN zou zijn. Er zijn nog steeds gebieden in Nederland waar je beter je mond kan houden, maar door de bank genomen kan je gewoon eerlijk antwoord geven.