Waarom is het zo moeilijk om democratische waarden tot mensen door te laten dringen?

Enkele jaren geleden vocht een actiegroep tegen stemcomputers omdat deze niet te vertrouwen zijn.
Nu sprak ik afgelopen weekend met een oud-raadslid daarover en zij vond het protest destijds overdreven.

Mij was het toen al duidelijk dat stemcomputers in strijd zijn met fundamentele democratische waarden, maar waarom is dat voor iemand die actief aan het democratisch proces deelneemt zo lastig om de daarbij horende waarden overeind te houden?

Daarnaast ken ik een ICT-er die het protest ook overdreven vond omdat het bezwaar dat aangedragen werd, het af kunnen luisteren van wat er gekozen werd, ver gezocht is...
Dat lijkt mij nogal kwalijk omdat die ICT-er zou moeten beseffen dat dat pas een van de vele bezwaren is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Heb je weleens bedacht hoe makkelijk het is om met een stempotlood te bepalen wat iemand gestemd heeft? De warmte van de hand laat een vlek achter op het tafeltjes waarop het stem papier lag. Op basis daarvan is het best wel makkelijk om te achterhalen waar iemand op gestemd heeft. Heb je daar weleens over nagedacht?

Het punt is hetzelfde als met stemmen via een stemcomputer. Ja, er kan misbruik van gemaakt worden, maar er is geen enkele manier te bedenken waarbij dat niet kan. Dus dan kun je je afvragen of dat zeer minimieme risico opweegt tegen het gemakt van stemmen per computer. Er is geen enkel misbruik bekend, dus ja dan is het overdreven. Zeker omdat met de hand stemmen tellen velen malen fraude en fout gevoeliger is dan met de computer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt daar een grote onnauwkeurigheid in zitten maar er zit inderdaad een mogelijkheid in.
Maar wel een die veel lastiger is dan het afluisteren van stemcomputers.
Maar goed, daar gaat het niet om, het gaat om die democratische waarden die gegarandeerd moeten worden en mensen die daar het belang niet van inzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke democratische waarden doel je dan specifiek op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je legt het stembiljet toch vrolijk neer waar je dat zelf neer wilt leggen? Ik zie dan ook niet hoe dat met enige vorm van zekerheid tot iets zou kunnen leiden.
Wie zegt dat de raadslid en de ICT'er niet bewust zijn van de democratische waarden. De raadslid en de ICT'er zijn blijkbaar iet overtuigd dat de stemcomputers onbetrouwbaar waren. Beiden hebben waarschijnlijk enige kennis van zaken aangezien zij beroepsmatig betrokken zijn bij de stemcomputers. Jij hebt een andere mening en dat is je goed recht. Alleen mogen anderen daar ook een andere mening op na houden. Jouw mening is niet beter dan dat van de raadslid en de ICT'er. Dat is volgens mij democratisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stemcomputers zijn net zo te vertrouwen als het papieren stembiljet .
het is de mens die daar invloed op kan uitvoeren middels fraude.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mogelijkheden tot fraude zijn met stembiljetten en potloden zeker niet kleiner dan met stemcomputers (vandaar dat in schijndemocratien nooit met computers gestemd word) .Zeker de kans tot fraude is aanwezig ,en ook is het in principe mogelijk om de democratische waarden zoals je zegt te ondermijnen door deze computers af te luisteren.Maar ook stembiljetten kunnen afgekeken worden,door middel van een minicamera zijn opnames te maken van ieder stemhokje waar je zo'n ding zou plaatsen als je per se zou willen(gezien de vele pinpasfraudes waar de pincode eenvoudig met een onzichtbare camera word afgekeken) draadloos en praktisch ondedecteerbaar zonder zeer geavanceerde apparatuur.
Verder leven we in een redelijk veilige democratie en zag ik tot verleden week de meeste politieke partijen nog geen gebruik maken van de mogelijkheden om te frauderen(ik ben er nu niet meer zeker van)en overige belanghebbende zijn er eigenlijk niet.
In dat licht gezien zijn de bezwaren dus inderdaad overdreven en stel ik voor om de stemcomputers weer van stal te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zouden we ze weer 'van stal' halen dan zou dat zijn om aan te tonen dat we niet over een schijndemocratie beschikken? Of begrijp ik je nu verkeerd, hoe het ook zij, we leven wel in een schijndemocratie, daar doet de methode van stemmen niet zoveel aan af.
Omdat ze niet democratisch zijn...

Mensen zijn niet democratisch... Daarom is het zo moeilijk... Politiek is democratisch in het allerbeste geval, dat is niet altijd zo...