Verscheidene niet-gelovige mensen uit mijn omgeving hebben tijdens de landelijke verkiezingen op een religieuze partij gestemd omdat de speerpunten van die partij in het verlengde lagen van hun politieke overtuiging.

Zelf zou ik hier meer moeite mee hebben omdat kerk en staat gescheiden zijn en god in mijn optiek beter niet politiek vertegenwoordigd kan zijn, maar wanneer de alternatieven van niet-religieuze partijen matig zijn, heb je soms geen andere keus dan op een christelijke partij te stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja hoor, als ze erachter staan wat die partij zegt of doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact. Zie mijn antwoord onder jou ;-) +1
Dat zou natuurlijk makkelijk kunnen. (Voor de duidelijkheid: ik geloof dat er meer is tussen hemel en aard, maar ben nog zoekende.)
Zelf vind ik de ChristenUnie maar voornamelijk de SPG veel te streng. Maat toch heb ik op hun gestemd met de Europese verkiezingen j.l. Dit omdat hun tegen de EU zijn als grote Unie. De de rest van hun programma sprak me ook erg aan. Geen enkele andere partij afgezien van de PVV had ook deze overeenkomsten met mijn gedachte. Maar van deze partij wil ik absoluut niet dat ze teveel macht krijgen in de EU/Nederland.
Dus bleef er één mogelijkheid op en dat was de ChristenUnie/SPG.
Je moet tenslotte compromis sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je antwoord ben ik het wel eens ja;)
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) thx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:O je bent alleen vergeten op het duimpje te drukken :( ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
zal ik dat dan maar doen? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx Rieneke :-)
Ik denk twee personen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan natuurlijk prima, je hoeft geen christen te zijn om je te vinden in de ideeën van een christelijke partij
Onze kinderen zitten ook op een christelijke school en wij hangen zelf geen enkel geloof aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn leven niet!

http://www.dag.nl/binnenland/rouvoet-geinteresseerd-schaamhaar-pubers-215314

Toegevoegd na 12 minuten:
Het filmpje onderaan de pagina is ook erg leuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen, daar die "C" in de politiek niet zo erg veel voorstelt. De partijen met de "C" bevoordelen nog steeds de welgestelden en doen bar weinig voor de "kleintjes". Dat is iets, waar degene, waar die "C" vandaan komt, van zou gruwen. Die was nl. socialist of liever nog ideeel communist.(met communist bedoel ik niet wat de diverse communistische landen ervan gemaakt hebben).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat soort partijen betrekken hun religie niet in hun partijprogramma, maar hun normen en waarden zijn wel afgestemd op een christelijke levenswijze. Er zijn genoeg mensen die ook deze morele waarden hebben zonder een religie aan te hangen. Dus ja, die kunnen best op een christelijke partij stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja in ieder geval, heel zeker. En waarom? Sommige niet-christelijken zien een goede vriend op een christenunie staan en stemmen voor hem! Anderen zien voor zichzelf voordeel en stemmen zeker op die lijst!Het gaat toch over gemeenteraadsverkiezingen zeg je. Wel daar speelt alleszins de kandidaat een grote rol !Zelfs bij staatsverkiezing kan het ook gebeuren.Daar ben ik van overtuigd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat. Je hoeft toch geen aanhanger van het geloof te zijn om dit te zien als een goede partij.
Wanneer je vind dat een partij het meest overeen komt met jou gedachten en ideeën dan is het een goede keus om daarop te stemmen. Maakt niet uit of dat de christenunie, de pvv of d66 is. Het gaat erom of je het eens bent met die partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig vernam ik van mijn niet gelovige (zegt hij) buurman dat hij stemt op de CU. Er zijn dus schijnbaar mensen die dat doen. Ik heb hem niet gevraagd naar zijn beweegredenen.