Wat is de betalingstermijn van een boete?

Ik pas op het huis huis van een kennis, en daar is onheilspellende post van het Centraal Justitieel Incassobureau binnengekomen. Het liefst laat ik de post natuurlijk dicht... maar alleen als de betalingstermijn langer is dan de reis. Wat is gebruikelijk? Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K
capthavoc
10 jaar geleden
kan je hem bereiken ? mailen? sms ? ik zou echt eerst even contact met hem zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet gemakkelijk, en liever niet... Ik had me voorgenomen dat als het antwoord in de orde van weken is, maak ik ze open, als het in de orde van maanden is, laat ik ze dicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe lang zijn die mensen dan nog weg? Als je niet voor de vervaldatum betaalt gaat het bedrag omhoog maar ik kan nergens vinden hoe lang dat is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk dat is een goed antwoord koentje.

Antwoorden (3)

Dit bepaalt de officier van justitie. Het staat dus op de brief.

Bron:

http://schuldinfo.nl/?id=47

"De meeste verkeersovertredingen vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (de wet Mulder). De officier van justitie hoeft dan niet naar de rechter, maar kan zelf een sanctie opleggen d.m.v. een beschikking. Dit is een brief waarin staat welke overtreding is gepleegd, hoe hoog de sanctie is en binnen welke termijn de sanctie betaald moet worden.
De inning van de sanctie gebeurt namens de officier van justitie door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Wanneer de sanctie niet tijdig in z’n geheel wordt voldaan, wordt de oorspronkelijke sanctie verhoogd met 50%. Binnen 4 weken nadat de aanmaning is toegezonden, dient de sanctie inclusief verhoging te zijn betaald. Wanneer de sanctie wederom niet tijdig in z’n geheel is betaald, wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met 100% van de oorspronkelijke sanctie inclusief de eerdere verhoging."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen antwoord want ie 4 wk gaat in NA de eerste vervaldatum. Vraagsteller wil juist weten hoe lang de eerste termijn duurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Pelle, als je tijd had genomen om dit door te lezen staat erin dat de officier van bepaald hoe lang die eerste termijn duurt én dat dit terug te vinden is op de brief van het CJIB. Met een logische redenering die daarop volgt, verschilt de termijn dus pér boete.
Toevallig gisteren binnen gekregen.
Deze mulder. (Herkenbaar aan de M rechts bovenin)
Ongeveer een betaaltermijn van 6 weken.
Dit staat ook duidelijk vermeld in de brief die je krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat u niet zozeer om de termijn van betaling, maar of het verstandig is post van een ander open te maken. Het antwoord is: Niet doen.
Een goede kennis, daar moet je zuinig op zijn.
Met de huidige techniek moet hij bereikbaar zijn. Dus moet u hem kunnen verwittigen. Maar dat kan een probleem opleveren. Lees onderstaand.
Maak dus geen particuliere post open als daar geen afspraken over zijn gemaakt. Stel je voor hij heeft een boete lopen van € 10.000 en hij blijft nog een half jaar weg terwijl er binnen 10 dagen moet worden betaald. Uw kennis is aansprakelijk voor zijn doen en laten ook als hij in het buitenland verblijft.