Waarom vertegenwoordigen volksvertegenwoordigers het volk niet?

Waarom voert men besluiten door waar het volk duidelijk tegen is?
Waarom voert men besluiten door die overduidelijk tegen het belang van het volk in gaan (vooral op gebied van privacy en vrijheid)?
Op een gegeven moment hoort zo een volksvertegenwoordiger ook niet meer tot de overheid en krijgt dan dus zelf last van dat soort besluiten, het is dus ook tegen het eigen belang...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Vanwege bovenstaande redenen. Plus: Bij verkiezingen wordt er niet naar daadwerkelijke inhoud gekeken. Er worden loze kreten geschreeuwd waarop gekozen wordt.

Een goed voorbeeld is een situatie waarin een referendum gehouden wordt. De grondwet voor europa. In Nederland massaal afgeslacht, terwijl het zeker voor nederland zeer positief was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het lijkt me,dat het"volk"dan bij de verkiezingen een verkeerde keus heeft gemaakt.
Ik geloof trouwens niet dat een volksvetegenwoordiger bij de overheid hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volk kiest op wat de politieke partijen hun beloven. Zie verkiezingprogrammas. Echter ze komen hun beloftes niet na. Hetzelfde geldt voor regeeraccoorden. Komt ook niet van terecht. Het volk keert zich om die reden steeds verder van de politiek af. Jammer, maar waar.
Dit gaat heel arrogant klinken, maar hier gaat 'ie.

Omdat 'het volk' lang niet altijd weet wat goed voor ze is en omdat wat het volk wil ook mogelijk en betaalbaar moet zijn.

Niemand wil belasting betalen. Maar als er geen belasting wordt geheven zijn er ook geen wegen. Er wordt nu bijvoorbeeld gesproken over het zout strooien en de verantwoordelijkheid van de overheid daarbij. Ook dit moet betaald worden.

Kilometerheffing is vreselijk, maar wegenbelasting betalen voor een auto die slechts 5 dagen in het jaar gebruikt wordt is ook niet eerlijk.

Het is altijd heel makkelijk om te zeggen dat iets verkeerd is, maar om met een betere oplossing te komen, die ook alle andere problemen en dingen die er spelen in respecteert is lastig. Erg lastig. De volksvertegenwoordigers wegen altijd bij elke beslissing al die dingen tegen elkaaar af (als het goed is..) terwijl 'wij, het volk' slechts 1 ding tegelijk hoeven te beoordelen.

Dus volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen het volk wel, maar het is hun taak ook om alle verschillende wensen van het volk af te wegen (veiligheid, sociaal minimum, schoon land, natuur, mileu, enz).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ontzettend waar antwoord. Een dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was jij me voor met het goede antwoord, is maartje me voor met de enige goeie reactie. :'-(
X-D
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die uitleg ken ik en is zeker helemaal waar.
Maar die probeerde ik dus te vermijden door als voorbeeld privacy en vrijheid te noemen.
Soms zijn er besluiten waarbij men gewoon tegen de wil van het volk in gaat terwijl het volk het dan bij het rechte eind heeft.
Bijvoorbeeld de verlenging van de afghanistanmissie enkele jaren terug. Het volk wilde het duidelijk niet, en toch besloten de volksvertegenwoordigers anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik vind jou reactie ook goed hoor martin (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
@crazyharry: Dit zou in mijn antwoord hebben gestaan: Wat kiezen ze: misdadigers sneller en makkelijker kunnen pakken door iedereen z’n vingerafdruk te laten zetten - of geen vingerafdrukken registreren en moordenaars eerst nog wat slachtoffers laten maken voordat ze toevallig tegen de lamp lopen?
Vrijheid, vergelijkbaar.
Afghanistan: het belang van Nederland om zij rol op het wereldtoneel goed te vervullen. Iedereen profiteert van een goede reputatie, en een goede verstandhouding met bondgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, maar eigenlijk is dit niet de manier waarop het zou moeten gaan. Wij, het volk, zouden moeten beslissen wat er gebeurd. Het is ons land dus wij bepalen dat, ook al is de uitkomst slecht, het is wat het volk wilt en Democratie staat niet voor niets voor "macht bij het volk" Beetje het Zwitserland idee, jeetje dit brengt me op het idee om daar eens een vraag over te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook, mensen eisen meer blauw op straat, meer veiligheid meer controle. Kijk maar naar de publieke verontwaardiging als er iemand met een bom aan boord van een vliegtuig komt. Maar dat is alleen te voorkomen door de privacy te laten wijken. Dus ook hier heb je te maken met tegengestelde eisen en belangen. Voor de afganistan missie hadden we zeker kunnen besluiten om hier niet aan deel te nemen. Het mogelijke effect hiervan was echter wel slechte internationale betrekkingen wat weer slecht is voor de economie. Dus dan wordt de vraag weer heb je het ervoor over om (potentieel) 1% van de mensen hun baan te laten verliezen, of toch maar wat militairen naar afganistan te sturen. En naast economische reden zijn hier ook veiligheids redenen. De VS bevoorbeeld deelt informatie over potentiele terroristen niet met alle landen, maar wel met die landen die meehelpen in afganistan. Wat als er hier een aanslag wordt gepleegd waarbij 100 mensen overlijden als gevolg van het niet hebben van informatie die wij wel zouden hebben gehad als we in afganistan hadden gezeten. Het is allemaal, ook veiligheid en privacy, een kwestie van wikken en wegen. En zoals je zegt, ook volksvertegenwoordigers zijn burgers en die hebben ook direct al (en niet alleen na afloop van hun termijn) zelf ook te maken met de gevolgen van hun beslissingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet onze regering dan wel wat goed voor ons is. B.v. eerst 3 jaar niet naar de problemen in Brabant luisteren en nu meer dan 40.000 geiten afmaken. En zo heb ik nog een hele waslijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou net het probleem voor die 2ekamersukkeltjes. IEDEREEN heeft een waslijst.
Volsvertegenwoordigers vertegenwoordigen wel het volk maar nemen dikwijls of soms onpopulaire maatregelen opdat de begroting in evenwicht zou blijven.Dus omwille van financiële verplichtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een Franse Filosoof/econoom geweest, die heeft uitgedacht, dat de overheid een eigen preferentie curve heeft, zeg maar een eigen prioriteitenlijst heeft, en dat de burgers met hun prioriteitenlijst meoetenwedijveren tegen de overheid. De overheid is dus niet neutraal.
Daarentegen is de overheid wel sterk. Hoe sterk is natuurlijk niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat de belangen van de overheid wel worden afgewogen binnen de periode van 4 jaar en het belang van de regerende coalitie.
Het is duidelijk, dat de waarde van 'democratie' helaas tamelijk beperkt is. Mar dat wisten we wel....:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel makkelijk om te roepen dat Den Haag niet naar het gewone volk luistert. Hier was vroeger misschien iets voor te zeggen maar na Pim Fortuin zijn deze tijden veranderd. De politiek ziet hoeveel baat het heeft om naar het volk te luisteren en komen daarom tegenwoordig vaak op straat en luisteren naar "de gewone man". Als jij je nog niet kan vinden in een partij dan kan je dat laten merken op de volgende verkiezingen. Onthoud de truck van verkiezingen is dat politici er zitten op mandaat van jouw stem. Ze moeten het dus ook verdienen als jij als aanhanger van een partij je niet kan vinden in de partij moet je actie ondernemen en laten merken dat je het er niet mee eens bent.

-Organiseer een petitie met handtekeningen
-Spreek een politicus aan door een brief of mail te sturen
- Organiseer een pressiegroep met mogelijk demonstraties
- Stem op een andere partij

Je kan wel leuk van de zijlijn roepen dat Den Haag niet naar het volk luistert. De vraag is echter wat doe jij om Den Haag naar je te laten luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw mening mag jouw mening zijn, maar ik ben het volledig niet met je eens. Om een voorbeeld te geven: Nederland heeft de ZVW doorgedreven terwijl groepen burgers (waaronder bekende Nederlanders als Prof Andriessen, oud-ambassadeurs enz.) hebben uit eigen zak geprocedeerd tegen deze wet. De kamer heeft zichzelf voor het ingaan bvan die wet ruimschoots financieel gecompenseerd, maar geen aandacht willen schemken aan de bezwaren van burgers. Het Hoogervorst drama. Er zijn nog vele Nederlanders zeer verbitterd over. Wat denk je over het bewaren van email en telefoongesprekken langer dat de EU voorschrijft.
Nederland is geen democratie, en schuift zelfs meer en meer in de richting van een autoritair bestel. Jij mag dat niet als zodanig ervaren, maar ik spreek je nog wel later
Jouw verklaring hier slaat nergens op, de mijne hieronder is vanwege zijn onderbouwing correct. Mijn conclusie is natuurlijk weer subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder moet hierboven zijn
Ik denk dat er meerdere oorzaken mogelijk zijn voor het feit dat niet alle beslissingen overeenkomen met wat de meerderheid van de inwoners wil:
- Onpopulaire beslissingen zijn soms wel nodig: om het bijvoorbeeld niet alleen nu, maar ook later fijn te maken. Veel mensen denken alleen aan het nu, willen zich niet bezig houden met gevolgen voor later, maar weten vaak ook de gevolgen van allerlei beslissingen niet. Niet dat ik denk dat alle politici die wel weten, maar zij hebben er hopelijk wel meer verstand van dan de gemiddelde man.
Ook kan iets heel mooi klinken, maar totaal niet effectief zijn, ook dat kan de gemiddelde persoon niet altijd goed inschatten. Daarnaast is iets dat een heel kleine groep zwakken beschermt, iets dat de rest van de mensen niet altijd ten goede komt, dus dan al snel onpopulair, omdat veel mensen toch gewoon egoïstisch zijn.
- De manier waarop ons politieke stelsel in elkaar zit. We stemmen niet op losse standpunten, maar op een heel pakket van aan elkaar gekoppelde standpunten (een politieke partij). Gevolg is dat waarschijnlijk maar weinig mensen stemmen op een partij waarmee ze het op ieder punt eens zijn. Dus die 10% van de standpunten van de partij waar jij op stemt, ben je het helemaal niet mee eens als die worden doorgevoerd, toch heet het dan 'democratisch gekozen'.
Daarnaast vormen partijen coalities, en die partijen komen niet op alle vlakken met elkaar overeen. Om toch samen te kunnen werken, geven ze dan een aantal van hun eigen standpunten op. Waardoor er dus beslissingen kunnen worden genomen waar alleen 1 kleinere partij uit de coalitie het mee eens is, en dus lang niet de meerderheid van de mensen op gestemd heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem even een paar:
* Bonnenschandaal Brits Lagerhuis dec 2009
* Oorlog met Irak Bush, Tony Blair en Balkenende 2003-2009
* Amsterdamse Noord-Zuid lijn 2002-2009
* Rellen Hoek van Holland december 2009
* De klucht om de Droomvilla van een burgermeester in Maastricht
* Toetreding Turkije tot de Europese Gemeenschap
* Wethouder weg om verzwegen bonus in Arnhem
* Rechter kan Berlusconi niets meer maken
* De Q-koorts december 2009. 40.000 geiten afgemaakt (de politiek noemt dit ruimen)
* Volgens de Rekenkamer weet Defensie niet goed hoeveel soldaten Nederland rijk is (2009)
* Naturalisatie. Volgens de wet geldt dat in Nederland maar een nationaliteit mogelijk is. Ruim een miljoen burgers beschikt over meer dan een paspoort.
* CdA en PvdA steunen de enorme kostenoverschrijding met de bouw van een nieuw marinevaartuig van € 100.000 op een budget van 265 miljoen.
* Minister Ter Horts en de AIVD (Telegraaf)
* Milieutrein Kopenhagen met minister Jacqueline Cramer
* Irak kwestie. Rapport Davids
* Hogesnelheids-trein (HSL) 2001 – 2009
* etc, etc, etc

De regering vertegenwoordigd het volk wel, maar ze is verre van capabel.