Waarom wordt de ene vorst gekroond en de andere niet?

Op 30 april wordt Willem Alexander niet gekroond. Het gaat om een inhuldiging. De kroon, de scepter en de rijksappel zijn wel bij de plechtigheid aanwezig (op een kussentje), maar worden nergens voor gebruikt. De Engelse vorstin, Elisabeth II, is volgens mij wél gekroond.
Wat of wie bepaalt of een vorst gekroond wordt of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Kroning is een religieuze aangelegenheid. De Engelse vorsten worden gezalfd en tijdens een religieuze plechtigheid in Westminster Abbey gekroond. Vroeger werden koningen en keizers gekroond door of namens de Paus. Napoleon was dat zat en zetten zelf de kroon op zijn hoofd.
In ons land kennen wij geen godsdienstige bijeenkomst waarin wordt gekroond, de paus heeft er niets mee te maken. Wij huldigen de koning in waarbij de koning de eed aflegt dat hij een goed vorst zal zijn en zich aan de grondwet en andere wetten zal houden. Vandaar dat de grondwet ook voor hem ligt bij de kroon (die hij niet gaat dragen, een koningin bij ons draagt alleen als sieraad een diadeem!) en de rijksappel.
Een koning kan trouwens - in Nederland- ook weer uitgehuldigd worden. Willem van Oranje bedankte de streng katholieke Philips II voor zijn hardvochtige bestuur in het toen Protestantse Nederland . Ons volkslied het Wilhelmus is daar getuige van. Daar staat in dat hij de koning ( Philips II) steeds heeft geëerd maar dat het nu welletjes is!! en hij wijst dus de koning af. Plakkaat van Verlatinghe . In 1123 meen ik, is het een tikje eerder, ook eens voorgekomen dat men een vorst niet langer pikte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland gaat het koninklijk gezag wettelijk over op de troonopvolger als zijn of haar voorganger overlijdt of afstand doet. Na het tekenen van de Akte van Abdicatie door koningin Beatrix is Willem-Alexander automatisch de nieuwe koning. Daarvoor is geen speciale kroningsceremonie nodig. Bij de inhuldiging in de Nieuwe Kerk is Willem-Alexander immers al koning. Een kroning kennen we in Europa alleen nog in Groot-Brittannië (al heeft ook hier de ceremonie slechts een symbolische betekenis). Bij de meeste andere Europese monarchieën volstaat het aantreden van een nieuwe vorst met een plechtige eedaflegging in het parlement.