Wat is het meervoud van "Uwe Majesteit"?

Wanneer je nu Z.K.H. de Prins van Oranje en zijn vrouw H.K.H Prinses Màxima tegelijkertijd aanspreekt of schrijft doe je dit met "Uwe Koninkrijke Hoogheden".
Straks hebben we Z.M. de Koning en zijn vrouw H.M. de Koningin deze behoren afzonderlijk aangesproken te worden met Majesteit. Is hier ook ee meervoudig voor net als Uwe Koninkrijke Hoogheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Pieter2011
11 jaar geleden
De aanspreektitel begint volgens mij nooit met 'Uwe', maar is (voor beiden) gewoon Majesteit. Zie ook: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3425470/2013/04/13/Prins-Mensen-mogen-me-aanspreken-zoals-ze-willen.dhtml

Antwoorden (3)

Uwe Majesteiten. Makkelijk toch...
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar het klinkt zo raar..
In het Engels klinkt het een stuk beter: Your Majesties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is een prins geen majesteit, wat weg gelegd is voor koningen en koninginnen
Computoon
11 jaar geleden
Straks is hij wel 'de majesteit'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan en mag niet protocollair gezien. Ook Hare koninklijke hoogheid prinses Maxima zal nimmer de gelijke worden van zijne koninklijke hoogheid prins Willem-alexander. Prinses Maxima is als ze koningin is ook een onderdaan van het staatshoofd. Het staatshoofd dient apart aangesproken te worden daarna pas de onderdanen.
Amadea
11 jaar geleden
Het hoeft allemaal niet zo officieel. Ze hebben zelf aangegeven geen protocolfetisjisten te zijn en iedereen hen te laten noemen zoals zij zich zelf daarbij op hun gemak voelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Voor hen mag je ze ook Willempie en Max noemen, echter deze vraag gaat min of meer over het protocol, vind ik ook dat het antwoord protocollair moet kloppen. (overigens Willem 4 staat in de wei naast Bertha 64).
De beleefdheidsvorm en protocol, wil dat niet jij ze aanspreekt, maar dat zei u aanspreken. Als je ze dan toch wil aanspreken, moet je eerst de hoogste in rang aanspreken in dit geval de prins.
Het is zeker niet "koninkrijke" zoals u schrijft maar "koninklijke"
Robby BB

Toegevoegd na 1 minuut:
Meervoud van majesteit is majesteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt en dat je ze één voor één hoort te begroeten.
Beide kunnen niet gezamenlijk aangesproken worden daar prins Willem-Alexander straks het staatshoofd is en ook prinses Maxima niet meer is dan een onderdaan.

Dit houdt protocollair in dat men zich eerst wendt tot Zijn koninklijke Hoogheid Willem-Alexander en daarna pas tot Hare koninklijke hoogheid Maxima.