Tot welke leeftijd kun je nog opgeroepen worden voor het leger bij eventuele oorlogsdreiging??

Ben nog 1 van de laatste die nog op moest komen voor Militaire dienst in 1994. Heb er een rijbewijs en een leuke tijd aan overgehouden. Maar ik vraag het me eigelijk af.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
65.3K

Het beste antwoord

Artikel 19 van de Kaderwet dienstplicht zegt dat de kans op oproeping steeds kleiner wordt naar mate je ouder wordt en maximaal tot 45 jaar:

Artikel 19. Buitengewone omstandigheden

1. Onverminderd artikel 20 kan Onze Minister in geval van buitengewone omstandigheden dienstplichtigen oproepen voor het vervullen van werkelijke dienst, voor zover dat nodig is ter uitvoering van de militaire taak. De dienstplichtigen zijn verplicht aan deze oproeping gevolg te geven.

2. Onverminderd het derde lid gaat de oproeping van jongere dienstplichtigen zoveel mogelijk vooraf aan de oproeping van oudere dienstplichtigen. Oproeping van dienstplichtigen ouder dan 45 jaar vindt niet plaats.

3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen groepen van dienstplichtigen worden aangewezen die in geval van een oproeping als bedoeld in het eerste lid niet of voorlopig niet in werkelijke dienst behoeven te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik meen me te herinneren dat soldaten tot hun 35e, onderofficieren (waaronder korporaals) tot hun 40e en officieren (zoals dienstplichtige artsen) tot hun 45e.
Het was voor mij de reden om soldaat te blijven en bevorderingen af te wijzen. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is daar niet echt een leeftijd voor. Je ziet overal ter wereld dat als er niet voldoende troepen zijn ook bejaarden en kinderen worden ingezet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overgens ik heb gekozen voor een foto van Nazi Duitsland om duidelijk te maken dat het ook in Europa is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dat was in Nazi Duitsland ook het geval, om het even in Europa te houden, en na mijn weten is het zelfde gebeurt op de Balkan en dat is nog niet zolang geleden . Tot het water hun aan de lippen stond. Wat ik bedoel te zeggen een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Als het er écht op aan komt zal iedereen mee moeten vechten die dat ook maar een klein beetje kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het er écht op aan komt zal de wet gewijzigd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan met J.P. op de barricaden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Joepi! Ben al met m'n rollator (incl erop gemonteerde .50) al onderweg! Haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rollators bestaan nog,maar de .50?
Aangezien de dienstplicht is afgeschaft,lijkt me die mogelijkheid niet meer te bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wrong
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De dienstplicht is niet afgeschaft
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De dienstplicht is niet afgeschaft