Hebben we nou opeens wel een referendum in Nederland?

Al vele jaren strijden partijen voor de invoering van een referendum in Nederland. Zonder enig succes. Maar nu, zegt Eurlings dat de kilometerheffing er niet komt, als blijkt dat een enquête van de ANWB negatief uitvalt. Een enquête door een particulier bedrijf opgezet, zonder toezicht, zonder eisen voor minimale opkomst, volstrekt ongecontroleerd.
Waarom doet Eurlings dat nou? Kun je dan niet beter een ordelijk ECHT referendum houden?

14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik vind het ook een hele vreemde gang van zaken, dan kunnen ze inderdaad beter écht een referendum organiseren, waar ook niet-ANWB-leden aan mee kunnen doen. Tenslotte zijn ook veel mensen lid van Route Mobiel.
En ze gaan vast niet álle ANWB-leden hun mening vragen, ik ben beniewd of ik zelf iets hoor. Ik ben lid en vóór de kilometerheffing, maar ik vrees dat mijn mening niet gevraagd zal worden.
Ik vind het al met al maar een halfbakken plan van Eurlings.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien ziet Eurlings de kilometerheffing zelf ook al niet meer zo zitten. Op het moment dat de ANWB een enquete gaat houden onder vooral de eigen leden, dan valt de uitkomst wel te raden. Zal niet positief zijn over de heffingsplannen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Waarom denk je? omdat ze denken voordeel te kunnen halen... Waarom denk je dat er in IJsland een referendum over Icesave gehouden is? Natuurlijk omdat de uitkomst al vast stond... Zo ook hier, jan met de pet die steunt alles waar reclame voor gemaakt wordt, dus dan wordt het een hamerstuk en komt het er... En ze hebben al wel degelijk de beste papieren en de reclamecampagne loopt nog... Ik hou mijn hart vast, domheid regeert ook in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een referendum wordt geïnitieerd door het volk (of een volksvertegenwoordiger) en niet door iemand van de regering zoals minister Eurlings. Dit is dus geen referendum.

Toegevoegd na 45 minuten:
Dit overleg tussen de regering en de belangenvereniging voor automobilisten zou je wellicht "polderen" kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een enquete door de ANWB geeft informatie.

Het is aan de minister om te kiezen welke informatie hij gebruikt bij zijn besluitvorming.

Dat heeft niets met een referendum te maken.

Toegevoegd na 29 seconden:
Nee, dus.
rose
14 jaar geleden
Koudwatervrees heet dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen referendum,maar bakzeil halen zonder al te veel
gezichtsverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt denk ik allemaal veel genuanceerder. Hij wilde gewoon de mening horen van de anwb wat zeer terecht is. Maar de manier waarop hij erop heeft gereageerd in de media was een beetje dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Mja. Ik heb er nog steeds mijn gedachten over.
Maar vergeet niet, dat ik deze vraag stelde, toen er nog geen aandacht aan deze affaire werd besteed in de kranten en op TV. Intussen is er een hoop over gezegd. Blijf het vreemd vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook wel een beetje vreemd, daar ben ik het met je eens. Eurlings heeft het niet zo slim aangepakt. Maar ik geloof niet dat deze ophef zijn bedoeling was. En ik denk niet dat hij serieus de ANWB wilde laten meebeslissen over dit voorstel. Hij heeft het gewoon een beetje dom gespeeld..