Hoe zet je een minister af?

Ik wil weten wat het beleid is bij het afzetten van een minister.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heb je op het oog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt afzetten en afzetten..........;-)

Antwoorden (2)

Als het parlement het vertrouwen in de minister opzegt is het gebruikelijk dat deze zijn ontslag aanbiedt bij de koningin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een minister kan niet ontslagen worden. Net zomin als de Koning ontslagen kan worden. Maar een minister kan wel tot ontslag worden gedwongen.

"Om te kunnen functioneren heeft een minister het vertrouwen van de Tweede Kamer nodig. Volgens het principe van de ministeriële verantwoordelijkheid moet een minister aftreden wanneer hij niet meer het vertrouwen heeft van de meerderheid van de Tweede Kamer. Hij kan tot aftreden worden gedwongen wanneer het parlement het onder zijn verantwoordelijkheid gevoerde beleid afkeurt."

En dat is logisch. Als elk plan van de minister wordt 'afgeschoten' in de Tweede Kamer heeft het geen enkele zin meer dat hij blijft.

"Als een minister ontslag heeft aangeboden of zijn portefeuille ter beschikking heeft gesteld (en daarover nog niet is beslist) is de minister demissionair."
Computoon