Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn woningcorporaties profit of non-profit?

Een hele simpele vraag eigelijk, maar ik vroeg het me af en google faalt helaas.

Woningcorporaties dienen te zorgen voor sociale huurwoningen, studentenwoningen etc. Hier kunnen ze geen of weinig winst op maken. Aan de andere kant makten ze wel winst met villa's en andere bouwprojecten.

Maar de overheid zegt dus tegen woningcorporaties: 'jullie moeten zorgen voor genoeg betaalbare woningen'. Als ze hiernaast wel winst willen maken zijn sociale woonprojecten een tegenstelling in de doelen van deze corporaties en dat zou raar zijn. Als ze non-profit zijn zou dat ook raar zijn omdat ze wel winst maken (zo kreeg die bestuurder van vestia gigantische bonussen).

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een woningcorporaties dienen non-profit te zijn, ze dienen wel een behoorlijke reserve op te bouwen om allerlei onvoorziene gebeurtenissen te kunnen opvangen, echter wordt dit nu weer opgesnoept door de regering.

Het loon en declaraties van een bestuurder staan geheel buiten het feit van profit of non-profit organisatie, ook de directeuren van bijvoorbeeld Rode Kruis Nederland en de Dierenbescherming hebben een inkomen van boven modaal en de nodige bonussen als ze bepaalde doelstellingen hebben bereikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Juist theobnd

Andere antwoorden (1)

Non profit. Vroeger stonden de woningcorporaties in verbinding met de overheid , maar nu niet meer. De corporaties verhuren appartementen voor minder geld dan het hun kost , dus ze maken verlies. Om dit te 'corrigeren' moeten ze soms panden verkopen , aangezien ze ook geld nodig hebben voor het onderhoud en de bouw van sociale huurwoningen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding