Wat wordt er precies bedoeld met een 'lente' in politieke zin?

Zoals dus in 'Arabische lente' en 'Praagse lente'. Zoals ik kan begrijpen zijn dit tijden met een verandering van politiek klimaat en de bloei van iets nieuws. Maar als je het dit vergelijkt met de beelden van de laatste jaren, dan zijn de lentes steeds bloederiger geworden, lijk mij niet echt een positieve uitspraak. Zou een revolutie dan niet meer op zijn plaats zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

In de natuur staat de lente voor het ontstaan van nieuw leven. Alles is fris, mooi en vol belofte.
Een politieke lente heeft vaak diezelfde uitstraling.

Daarbij komt dat de Praagse en Arabische lente beide begonnen zijn in het eerste kwartaal van het jaar. Hun positieve hoogtepunt (met name in de media) valt dus samen met de natuurlijke lente.

Media geven gebeurtenissen graag een aansprekende naam. Wanneer een volk zich van een dictatuur lijkt te bevrijden, en het is ook nog een het begin van het jaar, dan wordt dat al gauw de ...-lente genoemd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Merk dus op dat de naam vaak al gegeven wordt in de eerste periode van de opstand. Dat later blijkt dat de betreffende lente zijn beloftes niet waar maakt en zogezegd ook een zomer en een herfst kennen veranderd de naam niet meer.

De term 'revolutie' inderdaad ook op zowel de Praagse als de Arabische lente van toepassing en is eigenlijk een betere benaming. Maar omdat wij (en vooral ook de media) vrijheidsstrijders vaak een wat hoger knuffel-gehalte willen geven klinkt 'Lente' gewoon beter.

Een dictatoriale onderdrukker die zijn werk aan het einde van het jaar doet krijgt om tegengestelde redenen al snel het predicaat 'Winter' opgeplakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lente wordt in die contekst als synoniem voor een nieuw begin gebruikt.