Hoe verhinder ik dat we opgenomen worden in het patientenregister?

Ik zag gisteren een huisarts in discussie met een andere huisarts en kreeg de kriebels van het scenario van big brother etc. Moeten ze aan vragen om toestemming of kun je ergens aangeven dat je het niet wilt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ze moeten toestemming vragen om je op te nemen, maar het kan wel moeilijk worden als verzekeringsmaatschappijen je dan gaan weigeren of een hoger tarief bedingen. Gelukkig is het zover nog niet en je kunt altijd nog toestemming geven als het anders te duur wordt.
Ik ben er zelf ook niet gerust op en er fel op tegen; dat het EPD mede gefinancierd wordt door verzekeringsmaatschappijen maakt de hele zaak zeer verdacht daar die maatschappijen niets doen als ze niet denken er beter van te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij kregen gisteren van de huisarts formulieren om in te vullen voor toestemming. Het wordt dus aan de patiënt zelf overgelaten of er toestemming wordt verleend voor opname in het patiëntenregister.