Is er een site waarop je kunt zien of er oefeningen zijn van de luchtmacht? In welk gebied zijn ze dan actief, van welke basis vliegen ze uit?

Zo af en toe hoor je op een dag meerdere straaljagers overkomen. Zijn ze dan met een oefening bezig of onderweg naar een missie?

Toegevoegd na 42 minuten:
Vandaag hoorde ik straaljagers en een helikopter over vliegen. Is er ergens een oefening?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ontzettend irritant, dat geluid. Ze zijn hier vandaag ook weer bezig :(
Toevallig viel me net ongeveer eenzelfde vraag binnen, dus ik ga deze vraag volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bijzondere is, dat 3/4 jaar geleden 's nachts "dingen" overvlogen die ik niet kon identificeren. Vloog te hoog voor een helikopter, en te langzaam voor een straaljager.
Aan de onderkant een rood/oranje lamp die constant brandde. Maakte een beetje een geluid als zo'n oud WWII vliegtuig. Verdween uit zicht en kwam later terug, cirkelde een beetje rond, erg hoog in de lucht. Geen idee wat het was. Heb wel opgezocht of er oefeningen waren. (stond op Teletekst en kabelkrant) Bleek zo te zijn. Ben er later achter gekomen dat de luchtmacht materieel door de lucht aan het verschepen was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M'n pa zei dat er ook regelmatig een post-vliegtuig over ons land vliegt. Meestal 's avonds of 's nachts.
Een propellervliegtuig. Misschien was dat wel wat ik destijds hoorde en zag.

Antwoorden (1)

Om zowel nationaal als internationaal bij te dragen aan vrede en veiligheid is het nodig dat vliegers hun geoefendheid op peil houden. Vliegtuigen en helikopters van Defensie doorkruisen daarvoor dagelijks het luchtruim.

Bepaalde delen van het luchtruim worden door Defensie gebruikt als specifiek oefengebied. In sommige gevallen wordt hierbij van de standaard vliegroutes en gebieden afgeweken. Het gaat bijvoorbeeld om laagvliegoefeningen en nachtvluchten van jachtvliegtuigen en helikopters om het personeel te trainen voor operaties zoals in Afghanistan.

Vliegbewegingen: pdf's en teletekst
In onderstaande pdf's staan de actuele vliegbewegingen die afwijken van reguliere vluchten. Deze militaire vliegbewegingen zijn ook te vinden op teletekst pagina 766.

Verwijzingen
Oefendoorstarts helikopters militaire luchtvaartterrein Deelen (20 augustus tot en met 6 september en 10 september tot en met 28 maart 2013)
Besluit | 24 juli 2012 | pdf, 3 pagina's, 68 KB
Avondvliegen helikopters in de omgeving van Vliegbasis Gilze-Rijen en militair luchtvaartterrein Deelen (20 augustus tot april 2013)
Persbericht | 20 augustus 2012 | pdf, 1 pagina, 25 KB
Avondvliegprogramma vliegbasis Volkel (29 oktober tot 2 november, 5 tot 9 november, 9 tot 23 november, 26 tot 30 november, 10 tot 14 december)
Persbericht | 16 oktober 2012 | pdf, 2 pagina's, 85 KB
Start avondvliegen Vliegbasis Leeuwarden (29 oktober tot en met 21 december)
Persbericht | 18 oktober 2012 | pdf, 1 pagina, 58 KB
Helikopters oefenen boven de oefengebieden Hedel, Rilland en Strijp (14 en 15 november, 12 en 13 december)
Besluit | 9 november 2012 | pdf, 5 pagina's, 477 KB
Oefening met F-16’s vanaf vliegbasis Eindhoven (26 tot en met 30 november)
Persbericht | 19 november 2012 | pdf, 2 pagina's, 27 KB
Oefening boven Marne, Makkum en Hoogeveen (27 tot en met 29 november)
Besluit | 19 november 2012 | pdf, 8 pagina's, 513 KB
F-16’s oefenen boven Noord en Oost-Nederland (27, 28 en 29 november)
Persbericht | 21 november 2012 | pdf, 2 pagina's, 26 KB
Bijzonder luchtverkeersgebied Vliegbasis Eindhoven (tot 31 december 2012)
Besluit | 23 augustus 2011 | pdf, 5 pagina's, 240 KB
Demonstratievluchten en laagvliegen SAR-helikopters (tot en met 31 december 2013)
Vergunning | 19 september 2011 | pdf, 5 pagina's, 30 KB