Israel heeft in de zesdaagse oorlog in 1967 een paar gebieden veroverd en de palestijnen willen die graag terug.

Het is dus al zo'n 50 jaar oorlog daar en de internationale gemeenschap ziet niet voldoende redenen om dat eindelijk eens te beeindigen.

Er zijn soms rustiger perioden, dan is er weer een incident, de andere partij vind het nodig om harder terug te slaan en vice versa en de zoveelste mini-oorlog is aan de gang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Palestijnen willen die graag terug is niet helemaal juist. De westelijke Jordaanoever was van Jordanië en de Gazastrook van Egypte. De Palestijnen willen nu eindelijk zelfbeschikking, en terecht!
De joden verlieten rond het jaar 100 het gebied dat nu Israël wordt genoemd. Nadat de Tweede Tempel in Jeruzalem namelijk verwoest was, was er voor hen geen reden om er te blijven. In het land woonden niet alleen joden, maar ook andersgelovigen. Die bleven gewoon.

In 1840 woonden er nog 8000 joden in Palestina, zoals het gebied heet. Langzaamaan werden er dat meer en meer door de zionistische beweging. Die vonden dat de joden weer in het gebied moesten gaan wonen.

Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten het gebied grotendeels toe te wijzen aan een joodse staat: Israël. Enkele gebiedjes werden toe gewezen aan de Palestijnen die er eigenlijk woonden. Die werden met letterlijk honderdduizenden uit Israël gezet. Natuurlijk wilden die mensen weer terug en gingen zich verzetten, in bewegingen zoals Hamas.

Na de Zesdaagse Oorlog in 1967 pakte Israël nog meer gebieden, zelfs van Egypte, onder groot protest van de internationale gemeenschap die niets deed.

Tot op de dag willen de Palestijnen terug naar huis. Sommigen hebben de sleutels nog van hun intussen verwoeste huis van hun opa.

Tja... en dan wordt het lastig,wie verdedigt nu eigenlijk zijn land?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er de laatste dagen gebeurt in Israël en de Palestijnse gebieden, is een nieuw incident in een oorlog die al decennialang aan de gang is.

Woensdag 14 november 2012 heeft een Israëlische raketaanval in Gaza-Stad het leven gekost aan Ahmed al-Jaabari, een leider van de Islamitische Verzetsbeweging Hamas. Hamas is een Palestijnse beweging. Na de aanval van Israël is Hamas Israël gaan bestoken met raketten, waarbij ook de Israëlische steden Tel Aviv en Jeruzalem werden aangevallen.

Israël heeft deze aanvallen beantwoord met eigen raketaanvallen en zo escaleert het conflict voor de zoveelste keer.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nu ik de berichten op www.nu.nl nog eens bekijk, zie ik dat de recente raketaanvallen begonnen zijn op zondag 11 november 2012. De aanval op 14 november vond ik erg indrukwekkend vanwege de video die van die aanval te zien is (geweest).

Toegevoegd na 17 minuten:
Om je vraag te beantwoorden: Israël begon de recente raketaanvallen (van 11 november 2012).
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je link staat dat de recente aanvallen plaats vonden "als reactie op de aanhoudende raketaanvallen vanuit de Gazastrook."
Ik zeg niet dat ik weet wie er begon, maar uit de link op nu.nl blijkt in ieder geval niet dat Israel begon.
Overigens vind ik het interessanter wie er bereid is te stoppen dan wie er dit keer begonnen is. Beide partijen zijn al eens te vaak begonnen om nu nog een schuldige aan te wijzen.
Antoni
11 jaar geleden
Je refereert aan het bericht van 14 november 2012: 2958474. Het bericht van 11 november 2012 (2955575) lijkt het eerste in een nieuwe reeks van berichten. Ik zag daaronder namelijk geen verwijzing naar eerdere berichten, zoals die wel stonden onder latere berichten. Ik kreeg van het bericht van 11 november 2012 de indruk dat Israël deze keer is begonnen. Maar het is allemaal lood om oud ijzer. Je geeft al goed aan dat het veel belangrijker is, wie er nu eindelijk eens bereid is te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Was ook geen kritiek hoor, meer een aanvulling...