Waarom wordt Wilders vervolgd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh oh, ik voel weer een incrowd anti-Wilders-feestje aankomen...

Het beste antwoord

Omdat hij racistische uitspraken doet, die buiten het recht van vrijheid van meningsuiting vallen, en meer richting haat & belediging gaan:
[quote]
Volgens het hof zijn er voldoende aanwijzingen dat Wilders zich schuldig heeft gemaakt aan strafbare feiten. Het hof komt tot dat oordeel onder meer vanwege de samenhang van de uitspraken van Wilders en de manier waarop hij zijn mening presenteerde. Dat deed hij op een manier die volgens het hof eenzijdig, sterk generaliserend, radicaal, fel en veelvuldig herhaald is. Daardoor zou sprake zijn van haatzaaien.
...
Wilders vergeleek de koran met het boek 'Mein Kampf' van Adolf Hitler. Het hof is van mening dat sommige als beledigend ervaren opmerkingen niet onder het strafrecht vallen, maar in het maatschappelijke debat en in de politiek moeten worden tegengegaan. Voor de vergelijking met 'Mein Kampf' gaat dat echter niet op, stelt het hof, omdat dit dermate beledigend is voor moslims dat het van belang is Wilders te vervolgen.
...
Ten slotte is het hof van mening dat Nederland ermee gediend is als Wilders wordt vervolgd. Het haatzaaien in de democratische rechtsorde 'is dermate ernstig dat een algemeen belang aanwezig is om in het maatschappelijk debat een duidelijke grens te trekken'.[/qoute]

Toegevoegd na 26 minuten:
naar aanleiding van een reactie:
De eerste zin van mijn antwoord moet natuurlijk beginnen met 'Het hof vindt dat hij racistische uitspraken doet die buiten het recht van vrijheid van meningsuiting valen, ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Iedereen die iets doet wat strijdig met de wet is wordt vervolgd, zelfs als het vermoeden bestaat en dan zal tijdens het onderzoek blijken of het strafbaar is of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij de rechten heeft overtreden en dan moet hij net zo goed zich verantwoorden als iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Voor het aanzetten tot discriminatie en haat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Wilders wordt vervolgd omdat iemand, eigenlijk gezamenlijk een paar mensen waaronder dhr Spong, een aanklacht tegen hem heeft ingediend. Bij vrijspraak kan een tegenaanklacht wegens laster ingediend worden.(Laster: Iemand valselijk beschuldigen)

Veroordeling lijkt me onwaarschijnlijk omdat daarna het erg simpel wordt om ook andere politici zomaar te gaan beschuldigen , en vaak met meer redenen.
Daarnaast zijn hier al verschillende imams vrij gesproken en weggekomen met uitspraken die direct tot geweld opriepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we tegenwoordig een laffe regering hebben, die zo een wit voetje probeert te halen bij onze islamitische minderheid. Terwijl deze mensen ( en ik bedoel ze niet allemaal, maar de extremisten) de meest haatdragende boodschappen verkondigen, wordt dat oogluikend toegestaan terwijl een politicus die zijn mening geeft en die van een groot gedeelte van de bevolking volgens de peilingen, gedemoniseerd wordt door de huidige politiek en daardoor wordt dat overgenomen door anderen die vinden dat ze hem moeten aanklagen wegens haatdragende teksten. Met Pim Fortuyn is precies hetzelfde gebeurt, en het is een ernstige bedreiging voor ons, nu nog, vrije land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting mag, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet (art. 7(1) Grondwet).

Die verantwoordelijkheid betekent dat men de wet niet mag overtreden. Art. 137c Wetboek v Strafrecht zegt dat het opzettelijk beledigen van groepen mensen (wegens o.a. godsdienst) strafbaar is, art. 137d gaat over aanzetting tot haat. Er wordt altijd een afweging gemaakt tussen strafbare feiten en grondrechten, en in dit geval heeft de officier van justitie geoordeeld dat zijn vrijheid van meningsuiting niet zover mag gaan als hij nu gaat, omdat hij art. 137 c en d overtreedt. Daarom heeft hij nu besloten hem te vervolgen en de rechter zal uiteindelijk beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilders wordt vervolgd omdat hij verdacht wordt van een strafbaar feit.

Specifiek het doen van strafbare uitlatingen.
rose
14 jaar geleden
Hoe kan Nederland ermee gediend zijn als Wilders wordt vervolgd.Ik denk eerder dat wie het op touw zet er niet mee gebaat zal zijn om dit te laten gebeuren.Je kunt de krant niet openslaan of er staat wel weer een artikel in over hoe de leiders van groeperingen die hij omschrijft zoals ze handelen en vooral in het westen des lands verkeerd bezig zijn.Steeds meer mishandelde kinderen in die groeperingen die geen kant op kunnen doordat ze zich gedragen .En nog veel meer voorbeelden te noemen.U wilt toch ook niet in zo'n maatschappij leven en werken?