Zijn de Griekse burgers zelf verantwoordelijk voor de economische problemen in Griekenland?

Ik hoor zo vaak dat de Grieken meer uitgeven dan ze verdienen, maar geldt dat dan voor de overheid of voor de burgers? Of is het niet zo dichotomisch als het lijkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Die economische problemen in Griekenland zijn niet in twee zinnen te verklaren.

Nee, het zijn niet de Griekse burgers van dit moment, die er verantwoordelijk voor zijn.

De crisis in Griekenland is voor veel mensen niet meer dan een gevolg van jarenlang gesjoemel met cijfers en een opeenvolging van corrupte regeringen die financieel-economisch wanbeleid hebben gevoerd om hun eigen zakken te kunnen vullen.
En die regeringen hebben de kluit behoorlijk belazerd toen de cijfers gegeven moesten worden om toegelaten te worden tot de Europese Unie.

De hele staatsinrichting is niet in orde. Er is bijvoorbeeld geen behoorlijk belastingsysteem.
En er is geen behoorlijk pensioensysteem.
Dat is allemaal niet de schuld van de Griekse burger.
De meeste mensen daar werken gewoon hard.

De overheid geeft nog steeds te veel uit.
Bijvoorbeeld aan defensie.

Dit is slechts één kant van het verhaal. De andere kant heeft betrekking op de structurele tekortkomingen in de Griekse concurrentiepositie. Griekenland is economisch gezien simpelweg niet in staat om te concurreren met haar collega-eurolanden. De verklaring hiervoor is niet een taai economisch verhaal, maar heeft veel te maken met de Griekse cultuur.

Als je er meer van wilt weten, lees dan dit artikel:
http://www.verspers.nl/index.php?categorie=6&soort=artikel&id=575
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt voor een groot deel gelijk, maar ik ben het niet eens met de opmerking dat de Griekse burgers niet verantwoordelijk zijn en geen schuld hebben. Om een voorbeeld te noemen. Als je door Griekenland rijdt dan zie je legio huizen waarvan het dak net niet helemaal af is. Dit is niet omdat de mensen geen geld hadden het huis af te bouwen maar gewoon omdat die twee draden en paar betonpaaltjes betekende dat ze geen OZB belasting (of hoe dat daar ook mag heten) hoefde te betalen. Ik weet van geen protest van rechtschapen burgers tegen deze wetgeving af. En zo zijn er stapels voorbeelden te noemen. De Griekse burgers hebben welbewust van het hele systeem meegeprofiteerd en kansen genoeg gehad om daar op democratische wijze wat aan te doen en dat structureel nagelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Groome, Je bevestigt juist mijn stelling: Als de wetgeving hier zo zou zijn dat men geen belasting hoefde te betalen door een aantal vreemde regels, dan zou in Nederland ook niemand belasting betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is anders wel je tweede zin.

Andere antwoorden (4)

De burgers zijn niet verantwoordelijk, maar de regering. De familie Papandreou.
Maar het zijn wel de burgers die het gelag zullen betalen.
Sommige burgers zijn wel aansprakelijk. Ze ontdoken belastingen. En veel zelfs. Zie maar de reders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Burgers kiezen in een democratie hun regering. Sinds de kolonels in Griekenland zijn verdwenen is Griekenland weer een democratie. En als je je regering kiest ben je verantwoordelijk voor wat de regering doet. Dus je bent als burger gewoon mede verantwoordelijk voor wat er gedaan wordt. Ik vind het een raar idee dat je als burger van een land wel mag stemmen maar niet verantwoordelijk zou zijn. (-)
Net zoals hiier in NL zijn de mulinationals, banken en politici verantwoordelijk. En ook hier betekend bezuinigen, betalen. En dan het liefste door Jan de Werkman.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regeringen hebben, gestimuleerd door winstgeile banken, veel te veel geld uitgegeven en dat afgedekt door leningen.
Nu moeten de leningen terugbetaald worden en vallen er klappen. De staatsschuld, de huizenmarkt (hypotheekschuld): het is allemaal gebouwd op het drijfzand van virtueel geld dat is ontstaan door de piramidespelen die de aandelen en effectenhandel zijn. nu de geldstromen een beetje opdrogen dreigen de piramides in te storten en daarmee het hele financiele systeem.
(vandaar dat 'we' ineens moeten gaan sparen in plaats van lenen: er moet weer _echt_ geld naar de banken)
Hier is een link van Tegenlicht over de vernietiging van Griekenland. Een informatief programma wat uitstekende voorlichting geeft m.b.t allerlei zaken van belang zoals deze. Helaas kijken hier te weinig mensen naar. Dit programma, duurt ongeveer een uur. Het legt je haarfijn uit hoe de ellende in de Eurozone begonnen is. Misschien is het voor jou taaie koek maar ik heb hier ademloos naar zitten kijken en het programma was zo om. Kort geleden was de twee uur durende documentaire Inside Job op de tv. Helaas kijken daar ook alleen mensen naar die het eigenlijk al snappen. Maar dan moet je er nog goed je hoofd bij houden. Dit is korter. Een klein uurtje. Als je dit gezien hebt begrijp je ook de Eurocrisis en waarom hij niet zomaar zal verdwijnen.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/Goldman-Sachs-en-de-vernietiging-van-Griekenland.html

Ik hoop dat hier meer mensen naar zullen kijken. Want in feite gaat het over hoe we er allemaal ingeluisd zijn. De lening waar over gesproken wordt was ook bij onze regering bekend. Niet alleen de SP maar ook een CDA-er op wiens naam ik niet kan komen hebben waarschuwingen uit doen gaan dat het heel gevaarlijk zou zijn Griekenland tot de Eurozone toe te laten. Enfin...kijk hier eerst maar eens naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Griekenland is net als Nederland een democratie. Dus de burgers kiezen hun regering en hun leiders.
Daarmee worden de burgers mede verantwoordelijk geacht voor de daden van hun gekozen regering.

In die zin is de Griekse burger dus mede verantwoordelijk voor de problemen waar ze in zitten.

Maar, als de gekozen regering de kluit belazerd en het volk wil dan dat ze verdwijnen, nieuwe verkiezingen, dan gaan ze (de gekozen regering) niet weg.
Als het volk, de burgers, dan gaat demonstreren, actie voeren om de regering weg te krijgen dan wordt de politie tegen het volk ingezet.... maar de regering gaat niet weg.

Dus is de burger gewoon machteloos tegen regerings wanbeleid.

Gaat het dan nog verder dan krijg je toestanden zoals in Libie, Egypte en nu Syrie. De regering wil koste wat kost blijven zitten en zet grof geweld in tegen de eigen bevolking.

In die zin is de Griekse burger gewoon slachtoffer van wanbeleid door hun eigen gekozen regering en de hele Europese gemeenschap is mede verantwoordelijk.

Eigenlijk is politiek legitieme onderdrukking waar je als burger zelf voor stemt.