Mag een kabinet dat slechts bestaat uit VVD en PVDA ook paars worden genoemd?

De kabinetten Kok bestond uit een coalitie met drie partijen: PVDA, VVD en D66.
Mag elk kabinet waar tenminste VVD en PVDA in zitten paars worden genoemd, of moet er altijd een derde partij bij en mag dat ook een andere zijn dan D66?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paars light

Het beste antwoord

De term paars in de politiek kwam in de late tachtiger jaren voor het eerst naar voren tijdens een bijeenkomst van 'Jonge Democraten', een vereniging van jonge aanhangers van D66. Een spreker gebruikte het voor een eventueel kabinet van PvdA, VVD en D66.

Prominenten van die drie partijen kwamen toen al sinds 1986 informeel bij elkaar in Hotels des Indes in Den Haag ('Des Indes-beraad) om een mogelijke samenwerking te verkennen. Men wilde een kabinet bevorderen waarin het CDA een keer eens niet mee zou doen.

Veel later ontstond de term paars-plus voor een eventueel kabinet waarin behalve de drie genoemde partijen nog een vierde partij zou meedoen, op dat moment ging het over GroenLinks.

Omdat in de nu lopende formatie D66 ontbreekt kan niet worden gesproken van een te formeren paars kabinet, hoogstens van 'paars-min'.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is gevraagd om mijn bronnen. Daar kan ik kort in zijn. Ik was er vrijwel altijd als politicus persoonlijk bij. Een ooggetuige dus. Vergeef mij mijn pseudoniem, maar dat handhaaf ik toch maar. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Een duimpje omhoog voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dus de bron ligt bij iemand van D66? Moet te achterhalen zijn lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat daarvoor nooit een paars kabinet is geweest is het nooit eerder van toepassing geweest maar rood en blauw tot paars combineren vind ik nou niet zo'n originele vondst en dan nog: waarom heb je D66 nodig om iets paars te maken? Dat moet je dan ook uit kunnen leggen. D66 maakt PaarsPlus, zonder D66 en vooral zonder CDA is een kabinet paars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet Pelle heeft de term paars in de politiek gebracht, maar een jonge D66'er en in navolging daarvan alle politieke partijen, daarmee doelende op een regeringscombinatie van D66, VVD en PvdA. Hij heeft later eerlijk toegegeven dat paars natuurkundig niet de juiste mengkleur was voor die combinatie, maar met zijn uitspraak was wel het politieke begrip paars vastgelegd. Dat is dus sinds de eind tachtiger jaren VVD, D66 en PvdA. Daar kan Pelle achteraf spitsvondig over willen doen, maar deze definitie is in de politiek sinds een jaar of 23 breed aanvaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Konijnjoris: ik vind het allemaal prima, het maakt mij niet uit wie het bedacht heeft maar jij hebt GEEN bron waar in staat dat het al 23 jaar breed aanvaard is dat je D66 nodig hebt voor paars. MIJN bron geeft aan dat je al paars hebt zodra het CDA niet mee doet maar dat je zeker geen andere partij nodig hebt om paars te vormen. Verder is wikipedia natuurlijk niet de enige bron waar over paars wordt gesproken als definitie, jij komt met geen enkele bron waar in staat dat alleen PVDA en VVD geen paars genoemd mogen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, Pelle, dat je de werkelijkheid niet onder ogen wilt zien. Selectief citeren uit Wikipedia is ook niet netjes. Dit staat er namelijk ook te lezen in hetzelfde artikel: "Na de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 hadden de oude paarse partijen geen meerderheid behaald. Door GroenLinks toe te voegen aan de paarse combinatie PvdA-VVD-D66 ontstond een conceptcoalitie met een ruime meerderheid van 81 zetels in de Tweede Kamer, die bekend werd als paars-plus, paars-groen of paars III." In deze alinea wordt dus fuidelijk geschreven waaruit de oude (lees eerste) paarse combinatie bestaat: VVD-D66-PvdA en dat een wijziging van de samenstelling dus ook tot naamswijziging aanleiding geeft. De leiding van het initiërend paars-beraad, het 'Des Indes-beraad', was overigens een VVD'er. Vanaf het begin in 1986 was de samenstelling VVD-D66-PvdA. Voor mij is de discussie hiermee gesloten. Ik ga weer besturen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij leest ook niet goed. Je blijft maar zeggen dat D66 nodig is voor een paarse coalitie en alleen DAAR vraag ik bewijs van. Dat je een paarsplus/paarsgroen of paars III hebt doet daar niets aan af. Hoe moeilijk is het om met een volgens jou betere link te komen dan wikipedia wat bewijst dat VVD en PVDA geen paars mag heten en dat het pas paars is als D66 erbij is. Je roep dat dit al 23 jaar zo is nou: kom dan met minstens één link waar dat staat (dus dat VVD en PVDA samen geen paars mag heten). Zolang je dat niet doet ben jij degene die de werkelijkheid niet onder ogen wil zien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees mijn vorige bijdrage nou eens echt. Vanaf het begin in 1986 tot 2010 was er sprake van een eenduidige definitie van paars, ook volgens jouw bron Wikipedia. Ik ga nu naar een vergadering dus is het over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk nog belachelijk dat jij het hebt over selectief citeren terwijl jouw stukje gewoon ook in MIJN citaat staat. Hoe slecht kun je lezen? Ik lees jouw bijdrage niet meer, kom eerst maar eens met een bron die bewijst dat het antwoord NEE is op de vraag: "Mag een kabinet dat slechts bestaat uit VVD en PVDA ook paars worden genoemd?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag konijnjoris, ik vind 'paars-min' wel een leuke suggestie!

Andere antwoorden (4)

VVD is blauw en PVDA is rood. Samen wordt dat dus altijd paars. Je hebt ook nog Paars-plus dat is weer met meer andere partijen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Iets uitgebreider: "Met de term paars kabinet wordt bedoeld een kabinet dat is samengesteld uit liberale partijen en sociaaldemocratische partijen, zonder deelname van christendemocraten.

De courante verklaring van deze benaming is dat paars de mengkleur is van het (in Nederland en België) blauwe liberalisme en de rode sociaaldemocratie. Deze verklaring is echter niet sluitend: immers, een kabinet waaraan zowel PvdA, VVD en CDA deelnemen, zou in deze verklaring eveneens een paars kabinet zijn. Een alternatieve verklaring voor de benaming is dat paars een rouwkleur is in de katholieke liturgie. Paars is daarmee dus een negatieve kwalificatie voor een kabinet zonder katholieken (tegenwoordig het CDA). Er is ook wel op gewezen dat paars de kleur is van (rijpe) aubergines, en dat de definitieve beslissing voor de formatie van Paars I zou zijn gevallen tijdens het eten van gestoofde aubergines.

Na de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 hadden de oude paarse partijen geen meerderheid behaald. Door GroenLinks toe te voegen aan de paarse combinatie PvdA-VVD-D66 ontstond een conceptcoalitie met een ruime meerderheid van 81 zetels in de Tweede Kamer, die bekend werd als paars-plus, paars-groen of paars III.

Dus ja: een kabinet wat alleen bestaat uit VVD en PVDA is juist paars, zolang er maar geen CDA bij zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, het staat gewoon op wiki! Bedankt, ook voor die anekdote. ;-
Dus een kabinet met alleen die 2 partijen mag inderdaad ook paars worden genoemd, begrijp ik; sterker nog,
vóóral zo'n kabinet.
Overigens de term paars+ kende ik. Vandaar mijn verwarring...
Antoni
11 jaar geleden
Nee, een kabinet van PvdA en VVD mag niet "paars" worden genoemd! In ieder geval niet als je uitgaat van het basisidee van de Jonge Democraten (van wie een lid de term voor het eerst gebruikt) waarin met "paars" een kabinet wordt bedoeld van PvdA, VVD en D66. Inmiddels lijken vele media dit te zijn vergeten, en noemen ze ieder kabinet waarin èn links èn rechts zitten (en het CDA niet) een paars kabinet. Als je net doet als de media, ja, dan kan je een kabinet van PvdA en VVD een "paars kabinet" noemen. Zie ook het antwoord van konijnjoris.
Antoni
11 jaar geleden
Wat een rare verhalen (over de rouwkleur en aubergines) op Wikipedia over dit onderwerp. Ik geef dit antwoord een duimpje omlaag! Het antwoord van konijnjoris geeft, naar mijn idee, veel beter weer, hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Jonge Democraat (D66) die de term 'paars' in een opwelling als spreker gebruikte heeft achteraf verklaard daar geen enkele inhoudelijke onderbouwing voor te hebben gehad, behalve een onjuiste mengkleur aan te geven van de kleuren van de drie partijen. Het Wikipedia-verhaal over de kleur is dus echt onzin. Zie verder mijn eigen reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Konijnjoris: "Iets uitgebreider: "Met de term paars kabinet wordt bedoeld een kabinet dat is samengesteld uit liberale partijen en sociaaldemocratische partijen, zonder deelname van christendemocraten." Dit wordt ook zo in andere landen gebruikt. Rood van de socialisten en blauw van de liberalen. Daar heb je echt geen D66 of wat voor partij dan ook voor nodig. In België zijn er de paars-groene (liberalen, socialisten en 'groene' partijen) regering-Verhofstadt I (1999-2003) en de paarse regering-Verhofstadt II (2003-2007). Op Vlaams niveau waren er tussen 1999 en 2004 de paars-groene Vlaamse regeringen Dewael I en Somers I. Hoewel de term toen nog niet echt gebruikelijk was, was ook de Regering-Van Acker IV liberaal-socialistisch, dus paars.
Antoni
11 jaar geleden
Hierbij een korte toelichting op mijn eerste twee reacties. Mijn eerste reactie is bedoeld voor de vraagsteller jjjjjjjj als reactie op zijn reactie. In mijn tweede reactie leg ik uit waarom ik dit antwoord een duimpje omlaag geef. Pelle, jij hebt regelmatig op deze website aangegeven, dat je het vervelend vindt dat er mensen zijn die een duimpje omlaag geven, maar niet uitleggen waarom ze dat doen. Daarom geef ik de uitleg. De verhalen over de rouwkleur en aubergines lees ik hier voor het eerst als verklaring voor paars. Daarom twijfel ik aan die verhalen van Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat niet dat het een verklaring is er staat dat het een ALTERNATIEVE verklaring is. En dan vraag ik nogmaals naar bronnen die aangeven dat je geen paars kabinet kan hebben zonder D66?
Antoni
11 jaar geleden
De betekenis van "paars" lijkt in de loop van de tijd te zijn veranderd. De eerste paarse kabinetten bestonden uit VVD, PvdA en D66. Met "paars" werd, toen dit woord voor het eerst werd gebruikt om de samenstelling van een kabinet aan te duiden, een kabinet bedoeld bestaande uit VVD, PvdA en D66. Bron: de bijeenkomst bij de Jonge Democraten. Inmiddels is de betekenis veranderd. Ik houd me liever bij de "oude" betekenis, om verwarring te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ze in die tijd wel moesten omdat alleen PVDA en VVD geen kabinet kan vormen maar de algemene definitie is': "Met de term paars kabinet wordt bedoeld een kabinet dat is samengesteld uit liberale partijen en sociaaldemocratische partijen, zonder deelname van christendemocraten." Dat een Jonge Democraat met paars kwam wil niet zeggen dat dat dan ook minstens 25 jaar precies zo blijft. Die persoon was blijkbaar de eerste (ook al hebben ze het in België ook) maar jullie hebben mij niet overtuigd dat je voor paars perse D66 nodig hebt. Voor paars heb je zeker GEEN CDA nodig, dat is duidelijk.
Strikt genomen is Paars geen gedeponeerde naam, dus ja het mag. Zou echter een onhandige keus zijn want we hebben hier al een combi mee aangeduid. Ik zou gaan voor de naam blauw - rood. Laten we eerlijk zijn die 2 mixen toch niet geweldig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PvdA en VVD kunnen alleen maar een "paars" kabinet vormen.
De term ontstaat door de politieke kleur van de partijen te mengen.
Blauw en rood maakt paars.
In het verleden hadden we natuurlijk de kabinetten Kok die ook paars werden genoemd maar eigenlijk was dat niet juist.
Meng je nl. rood,blauw en groen (D'66) krijg je bruin.
Dit was natuurlijk niet echt wenselijk.
Bruin wordt en werd geassocieerd met de 2e wereldoorlog en de nazi-bruinhemden dus lag niet voor de hand.
Kinderachtig maar waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Degene die de term "paars" voor het eerst gebruikte, deed dit om een kabinet aan te duiden bestaande uit VVD, PvdA en D66. Hij heeft toegegeven, dat hij de verkeerde kleur heeft genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanwaar deze -? Reden opgeven graag dan weten we waarover we het hebben...
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb een duimpje omlaag gegeven. In de andere antwoorden en de reacties hierop is al aangegeven dat jaren geleden de naam "paars" is gegeven aan een kabinet van VVD, PvdA en D66. Toen is de verkeerde kleur genoemd. Je antwoord voegt dus weinig toe, vind ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch zijn er destijds politici van D'66 huize geweest die destijds gezegd hebben dat de benaming "bruin" niet gewenst was ivm "het verleden".
In theorie is VVD en PVDA paars te noemen (kleuren mengen etc). Deze partijen alleen is echter in de praktijk geen paars kabinet. Waar veel mensen namelijk de fout in gaan bij deze vraag is dat ze juist teveel naar het theoretische aspect van deze vraag kijken.

Een Paars-kabinet is niets minder dan een door Nederlanders zelf gegeven benaming voor een bepaald kabinet: namelijk het kabinet van VVD-PVDA-D66. De naam 'paars-kabinet' is namelijk ontstaan met de komst van kabinet-Kok I. Dit kabinet bestond uit VVD, PVDA en D66.
Kabinet-Kok II was ook een paars kabinet, wederom bestaande uit VVD, PVDA en D66 en heet daarom in de volksmond ook wel het tweede paarse kabinet.

In 2010 ontstond vanwege een minderheid voor de VVD, PVDA en D66 in de Tweede Kamer het idee van een Paars-Plus. Dit zou wederom bestaan uit VVD, PVDA en D66 met aanvullend GroenLinks. GL zou de -Plus zijn bij Paars.

In theorie is een kabinet van VVD en PVDA dus paars te noemen, maar als je kijkt naar de maatschappelijke betekenis en bedoeling van een Paars-kabinet, dan kan je het geen Paars-Kabinet noemen. Daarvoor is nog de steun van D66 nodig.

Toegevoegd na 2 dagen:
Om in de trend van 'Paars-kabinet' en 'Paars-Plus' te blijven, zou je wel kunnen stellen dat een coalitie van alleen VVD en PVDA een soort 'kabinet Paars-min' is.