Mag een minister zich bemoeien met het beleid van de pers?

Minister Gerda Verburg heeft de media opgeroepen tot terughoudendheid bij het verslaggeven van het ruimen van geiten. Ze wil onze tere zieltjes niet blootstellen aan de destructiemachines. Nee, dat is het niet, ze zegt: "Voor de geitenhouders is het "ingrijpend en aangrijpend" om te zien hoe een deel van hun dieren wordt geruimd". Oké.
Volgens mij sturen die boeren elke dag duizenden gezonde dieren naar het abattoir. Dus hoe aangrijpend kan dat zijn?
Kortom, moet ze dit soort verzoeken niet achterwege laten?

Picture for question
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede vraag +1 maar je wordt niet vrolijk als je de beelden op TV ziet zoals gisteravond in het journaal.

Het beste antwoord

Een minister mag natuurlijk een dergelijke uitspraak wel doen, maar ik kan niet zeggen dat het gepast is van de minister een verzoek te doen aan de pers om van een bepaalt onderwerp geen verslag te gaan doen. De media is een belangrijk, zo niet het enige, controle-instrument van de burger op de overheid. Lijkt me niet zo handig om dit te gaan beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De minister mag, net als iedereen, oproepen tot terughoudendheid in berichtgeving. Wat ze niet mag is haar machtspositie als minister gebruiken om de pers hiertoe te dwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens denk ik dat die boeren best tegen een dooie geit kunnen. Maar als je halve bedrijf kapot wordt gemaakt is dat toch behoorlijk in- en aangrijpend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Het merendeel van de getroffen geiten worden voor geitenmelk gebruikt waar vervolgens van die lekkere geitenkaasjes van worden gemaakt, dus nee, het is niet zo dat het doden van geiten voor de meeste geitenboeren een alledaagse gebeurtenis is. Dus zo'n oproep om terughoudend te zijn mag ze van mij wel zeggen, zolang het maar geen bevel is. Het laatste waar we op zitten te wachten is een Geenstijlreporter met faamwaan die zijn microfoon onder de neus van zo'n boer drukt en zieke grapjes gaat maken over geitenvlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! Het is aan de pers om te bepalen of ze hier terughoudend in zijn en niet aan de minister. Het is erg ongepast als een bewindspersoon zich hierin mengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen om terughoudendheid is geen bemoeien met de pers, m.i.
Meer bescherming voor de families die hierdoor getroffen zijn.
Meer humane beelden en berichtgeving dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier gaat mevrouw Verburg in mijn optiek haar boekje te buiten. We hebben in artikel 7 van de grondwet vastgelegd dat de pers vrij is om te berichten wat ze willen (Met enkele uitzonderingen zoals discriminatie et cetera). We hebben hier goede redenen voor. Immers de pers kan op deze manier als een soort controle middel bieden voor het volk. Via de pers is het volk geïnformeerd wat de overheid doet en zo kunnen ze achter een politieke partij staan of niet. Het is dus uit den boze dat de overheid hier invloed op probeert uit te oefenen. Ze heeft natuurlijk wel het recht om een oproep te doen. Maar staatkundig gezien is het zeker geen goede manoeuvre. Immers de pers is er om de overheid te controleren niet andersom!