Is Europa goed voor Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa is een werelddeel. Ik neem aan dat jij de EU bedoelt, waar niet alle landen in Europa lid van zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jah je hebt gelijk, ik bedoel de EU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is Europa goed voor Nederland? Van mij hoeft Europa niet goed te zijn voor Nederland als Europa er als totaal maar op vooruit gaat.

Het beste antwoord

In dit geval moet je even een afweging maken tot de voor een nadelen. Je kan niet zomaar zeggen dat het goed of slecht is elke construct van dergelijke soort heeft voor- en nadelen. Het licht er aan welke waarde je hecht aan de effecten. Je kan dus volgens mij niet zeggen of het goed of slecht is want dat is voor iedereen natuurlijk anders. Ik zet hier even een aantal voor en nadelen op een rijtje.

Voordelen
- Economische vooruitgang door samenwerking (vooral voor een handelsland als Nederland erg goed)
- Europese wetgeving. Met als gevolg dat dingen als milieuproblematiek, criminaliteit, immigratie, emigratie en onderwijs beter op elkaar zijn ingestemd
- Machtsblok Europa kan zich in de politiek beter gezamenlijk opstellen waardoor het meer invloed heeft in de wereldpolitiek dan een aantal losse landen.
- Toerisme is makkelijker naar EU landen toe
- Vrede: Het is makkelijker om vrede met elkaar te hebben als je samenwerkt. Voor de EU was Europa toch veelvuldig in oorlog met elkaar.

Nadelen:
-Lidmaatschap kost geld: vooral Nederland die als klein land toch redelijk rijk is moet een redelijke som geld betalen voor haar lidmaatschap.
-Verlies van autonomie. Veel wetgeving gaat tegenwoordig niet meer via Den Haag maar via Brussel. Dit wekt natuurlijk wel de angst op dat je op een gegeven moment niets te zeggen hebt in eigen land
- Slechte GeoPolitische verhouding van Nederland. Al heeft Nederland wel een beetje gewicht grote landen als Duitsland en Engeland hebben over het algemeen meer te vertellen in de EU dan bijvoorbeeld Nederland. Met het oog op het voorgaande punt betekend dit dat wij weinig te vertellen hebben.
- Vage politiek constructie. Brusselse politiek zit vaag in elkaar. Commiesies, voorzitters, een raad die uit vele vage coalities bestaat. Als je op het CDA stemt bijvoorbeeld stem je ook op de partij van Berlusconi. Willen we wel een systeem dat voor de burgers zo ingewikkeld in elkaar zit?

Dit bij elkaar opgeteld gaat mijn neiging meer naar dat Europa goed is dan slecht. Al vind ik wel dat het politieke systeem moet worden hervormd waardoor het wat transparanter en democratischer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt eraan wat jij vind dat goed is.

Qua economie is Europa zeker goed voor Nederland en dat is de belangrijkste drijfveer achter de Europese Unie. Dankzij de Euro zijn we met een sterke munt de crisis doorgegaan bijvoorbeeld.

Daarnaast heeft het openen van de grenzen voor veel nieuwe bedrijvigheid gezorgd, en het gelijk trekken van wetten en verbieden van overheidsteun voor van alles en nog wat heeft eerlijke concurrentie bewerkstelligd.

Natuurlijk zijn er ook onderdelen waarop Nederland er slechter vanaf komt. Maar je kunt niet alleen de baten hebben en niet de lasten.

Wat mij betreft een zeer stellig ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De EU lidmaadschap voor NL heeft wel aantal voordelen. Maar er hangt natuurlijk weer wel een prijskaartje er aan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie zowel voor en nadelen. Maar tot nu toe zijn de voordelen goed.
We moeten het wel in een groter perspectief zien.
Veel landen samen kunnen veel meer dan één klein landje.
ook de bescherming tegen grootmachten is beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit is een goede zaak.
Maar er is nog heeeeeeeel veel werk tedoen om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen.
De ene keer is het voor nederland gunstig,en een andere keer weer juist niet.
Waar zou nederland staan,als er geen samenwerking in europa was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is precies waar ik bezwaar tegen maak als mensen de EU bejubelen. Ze zeggen dan "waar zou Nederland staan als er geen samenwerking was". Dat is niet de keuze! Het is niet de EU of geen samenwerking. Het is al helemaal niet de EU in deze vorm en met deze richting of geen samenwerking. Samenwerking is ook op andere manieren mogelijk. Ik kan me daar zo aan ergeren, die suggestie dat het licht uit zou gaan en Nederland volkomen xenofoob zou zijn en alleen zou staan in de grote boze wereld als we niet deze EU hadden. Waar hebben eurofielen toch dat soort bangmakerij voor nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U beoordeeld mijn antwoord als niet waardevol dat mag en dat kan.
Einde discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einde discussie? Wauw, da's lang geleden dat ik ben behandeld als een kind dat zeurt om een ijsje! Ik heb inderdaad bezwaar tegen de suggestie dat er zonder de EU in deze vorm geen samenwerking zou kunnen zijn, en heb uitgelegd waarom. Daar mag je weerwoord op geven, maar het hoeft niet. Reageren met 'einde discussie' vind ik dan weer heel wonderlijk, alsof er al zestig reacties onder je antwoord stonden in plaats van één. Is kritiek zo moeilijk om mee om te gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzyo.
Het laatste wat ik hierover wil zeggen is het volgende.
U noemd mij een eurofiel , dat zou ik nooit van U zeggen.
natuurlijk is het niet gunstig voor nederland .
we konden altijd onze eigen dingen besluissen en nu ben je afhankellijk van de heren in brussel.
er was niets stabieler dan de gulden nu zijn we afhankelijk van diverse koersen .
kijk eens hoeveel werklozen er zijn dat is een historisch dieptepunt.
de grenzen zijn open en de criminaliteit is tot 50% toegenomen .
en het ironische van het hele verhaal is dat nederland ten grondslag ligt van de eu samensmelting.
de arme landen zoals het voormalig oostblok die plukken de vruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Johanpok;

Voor de economische ontwikkeling is de EU zeker goed voor Nederland. Er wordt al snel vergeten dat ons land, net als de nieuwe lidstaten nu, veel meer van EEG- en EU-subsidies heeft geprofiteerd dan de andere toenmalige leden. Onze landbouwsector is er in de jaren vijftig en zestig kunstmatig groot mee geworden. Tijd om een deel van die winsten te herinvesteren dus, dat levert alleen maar weer nieuw afzetgebied voor onze landbouw en industrie op. Op bestuurlijk niveau vind ik dat de grens wel zo'n beetje is bereikt. Verdere inmenging voor Brussel zou de zelfstandigheid van de landelijke parlementen wel eens kunnen gaan bedreigen en op de Verenigde Staten van Europe zit ik in ieder geval niet te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alhoewel we op economisch gebied een hoop bereikt hebben door onze vroegere samenwerking binnen de EU, moeten we niet vergeten dat Nederland altijd een goedwerkend zelfstandig land is geweest, met een uitstekende handelspositie, waarmee we altijd goed mee konden komen, zelfs tegenover de grotere wereldmachten. Hedendaags zijn we toch meer geldschieters geworden voor alle armere lidstaten, waar er steeds meer van bij komen. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Ooit sloeg de Engelse premier Margaret Thatcher met haar vuist op tafel en zei: Mijn geld terug! Engeland zat toen in zo'n zelfde situatie als wij nu.

Als je daar boven op telt dat de wetgeving vanuit Brussel de onze langzaam maar zeker gaat overrulen, plus de drang van ons huidige kabinet om altijd maar voorloper te zijn in dit soort onzin, is het misschien beter als we de EU gewoon weer gaan gebruiken waar die oorspronkelijk voor bedoeld was, namelijk een sterke handelspositie tegenover de grotere niet Europese landen, en het hele idee van allemaal Europese burgers laten varen.