Het "hoge Noorden" van Nederland (de provincies Friesland, Groningen en Drenthe) hebben een lange geschiedenis van veel en diepe armoede gekend. Dit landsdeel werd van oudsher "bestuurd" door rijke herenboeren die praktisch al het land in bezit hadden en de gewone arbeider uitbuitte en onderdrukten.

Toen eind 19e eeuw begin 20e eeuw arbeiders zich begonnen te organiseren ontstond er ook een politieke arbeidersbeweging die opkwam tegen deze uitbuiterij en onderdrukking.

De beginselen van deze arbeidersbeweging was gericht op het verbeteren van de positie van de gewone man ten opzichte van hen die het kapitaal en het bezit hadden en waren zuiver socialistisch naar het model van Karl Marx.
Dit werd uiteindelijk de SDAP, de Sociaal Democratische Arbeiders Partij, met een van het communisme afgeleide ideologie: Herverdeling van macht, kapitaal en productiemiddelen, waarbij het feodale kapitalisme uitgeroeid moest worden.

Aangezien met name in Groningen en Drenthe de ellende onder de arbeidersgezinnen enorm was, vond deze politieke beweging daar een prima basis om uit te groeien. Er werden dan ook door de SDAP veel successen geboekt die er voor zorgden dat steeds meer mensen zich daarbij aansloten.

Al voor en na de tweede wereldoorlog versplinterde de SDAP omdat een flink aantal mensen deze partij te soft vonden in haar strijd tegen het kapitalisme.
Zij voelden zich meer thuis in het meer extremere communistische gedachtengoed en richtten de CPN op,
de Communistische Partij Nederland, die volop gesteund werd door het Russische communisme dat na de Russische revolutie in 1917 in Rusland was gevestigd.

De SDAP ging na de tweede wereldoorlog op in de PvdA.
Zowel de PvdA als de CPN hadden sterke wortels in Groningen, delen van Friesland en Drenthe omdat ook in de jaren na de oorlog de armoede en werkloosheid daar hoog was en bleef. De CPN is inmiddels opgegaan in GroenLinks, ook een partij die goed vertegenwoordigd is in Groningen evenals de SP.

Het zijn met name deze partijen die zich met redelijk succes in blijven zetten voor mensen die anders een uitzichtloos armoedig bestaan zouden hebben.
Ook heden ten dage is de werkloosheid in het Noorden nog relatief het hoogst en de levensstandaard lager dan in het Westen, Midden en Zuiden van Nederland.

Men zegt ook wel dat Den Haag het verst van Groningen weg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de Pvda nog redelijk ingebakken is op het platteland, ondanks dat de Pvda al lang niet meer voor het volk is wordt er nog steeds vanuit dat oogpunt gestemd.
Foute keuze of niet, de toekomst zal dat wederom moeten uitwijzen.

PS, even ter verduidelijking, ik geef hier NIET aan dat ik wel of niet op de hierboven genoemde partij heb gestemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van oudsher, al aan het eind van de 19e eeuw, was er een grote communistische gemeenschap in Oost-Groningen. Dat ontstond door het grote verschil in welvaart tussen de grote landbouwers en de boerenarbeiders.
De neiging om te blijven stemmen in de traditie waarin je bent opgegroeid is groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is beter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gewooneengast: nee, dit antwoord klopt gewoon.
'Plattelanders' stemmen van oudsher vooral CDA, en als ze niet christelijk zijn, VVD.
In het noorden ligt dat anders, om de reden die Haivon beschrijft.
http://www.google.nl/elections/ed/nl/results
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar komt nog bij dat het inkomen in de drie noordelijke provincies gemiddeld lager ligt dan in de rest van het land. Mensen met lage inkomens stemmen vaker PvdA.