Kunnen partijen die de kiesdrempel niet halen een lijstverbinding aangaan?

Er doen woensdag 20 politieke partijen mee aan de verkiezingen, waarvan bijna de helft het zonder ook maar 1 zetel zal moeten doen.
Zou het mogelijk zijn voor een of meer van deze kleine partijen een zetel te verwerven door onderling lijstverbindingen aan te gaan, of heeft dat totaal geen zin wanneer een dergelijke partij niet op eigen kracht boven de kiesdrempel kan komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Voor kleinere partijen die wel een zetel behalen kan een lijstverbinding zinvol zijn, die kunnen, zeker gelet op de methode (er wordt gekeken naar het aantal stemmen per behaalde zetel, dus voor kleine partijen is een kwart zetel extra stemmen waardevoller dan voor grote partijen), zomaar een zetel extra krijgen.

Partijen die de kiesdrempel niet halen (maar dat weet je pas na de uitslag) komen niet in aanmerking voor restzetels, voor hun heeft het dus geen zin.

"Bij verkiezingen voor de Tweede Kamer moet een partij wel minimaal een volle zetel behaald hebben om voor een restzetel in aanmerking te komen."
rose
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou kunnen ja. Ware het niet dat je daarmee ook zegt 'wij lijken best in grote lijnen op elkaar' en dat willen ze uiteraard niet.
Of het zin heeft? Zeker wel. Je krijgt, ook met één zetel, een stem in de kamer en een stem (nog belangrijker) in de media.
Er is nu nauwelijks of geen aandacht voor kleine partijen. Ze worden bijna bij voorbaat buitenspel gezet.
Tenzij ze shockeren, of zich op een andere manier in de kijker spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel landen kent men een kiesdrempel, in Nederland is formeel geen kiesdrempel,al is er wel een regel dat een partij die geen reguliere zetel heeft gehaald ook geen kans op een restzetel maakt, wat dus (voor de Tweede Kamerverkiezingen) equivalent is aan een kiesdrempel van 0,667%.
Kleine partijen moeten dus op eigen kracht eerst een kamerzetel zien te veroveren voordat ze kans maken op een restzetel.
Dus:
Een lijstverbinding aangaan heeft alleen zin voor kleine partijen om kans te maken op een restzetel. Maar daarvoor moet je wel eerst zelfstandig een kamerzetel hebben veroverd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdrempel