Wat zou er gebeuren als Nederlandse bevolking massaal besluit om niet tegaan stemmen ?, wat zijn dan de gevolgen .?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Dan gaat iedereen zijn stem
naar de grootste
Partij die er nu is!! Niet slim dus..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stemmen is slim, mits je serieus nadenkt over welke partij je stem verdient. De afgelopen verkiezingscampagnes gaan steeds meer op de x-factor lijken: de politicus die het beste anderen te kakken weet te zetten wint, er wordt nauwelijks meer gekeken naar de prestaties. Simpel voorbeeldje:
De VVD beloofde 100000 nieuwe banen, maar leverde 100000 nieuwe werklozen. Er zijn nog nooit zoveel bedrijven failliet gegaan als in de afgelopen periode.
Toch lijkt de VVD weer de grootste te worden. Omdat Rutte zo lief lacht... Wilders beloofde ons van het islam 'probleem' af te helpen (is er een probleem dan?) de veiligheid te verbeteren. Hij heeft twee jaar mee mogen doen, alleen maar lopen schreeuwen, en is weggerend toen het moeilijk werd.
Inmiddels is hij zijn eerdere, onopgeloste, problemen vergeten en kraamt onzin uit over europa en de gulden (de problemen zijn niet onzinnig, maar zijn oplossingen zijn dat wel...). Hij gaat met zijn ondemocratische schreeuwclubje, inclusief geweldadige vriendjes, waarschijnlijk toch weer tegen de 20 zetels halen. De SGP verkoopt klinkklare onzin over abortus, sluit vrouwen uit en heeft een vaste aanhang. De SP heeft een knuffelbeer aan de top die volgens de peilingen 34 zetels kon halen. Roemer heeft een keer geen spitsvondig antwoord op een leugen(!) van Rutte en hij raakt tien zetels kwijt. Met name het laatste voorbeeld laat zien waar het in de campagne om gaat: het is een populariteitspoll die weinig of niets meer met verkiezingen en het daaruit volgende beleid te maken heeft. En wij allen zijn daar schuldig aan. Niet alleen de politici, niet alleen de media, maar wij allemaal. Verbeter de wereld, begin bij jezelf: lees eens een verkiezingsprogramma, en niet alleen nu.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor Marion, dat gebeurt niet. Bij nieuwe verkiezingen is alles weer "open". Niks grootste partij, de partij die nu het grootst is, kan als kleinst eindigen (in theorie dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marion, je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.
Dan moeten er opnieuw verkiezingen worden uitgeschreven. Kan dus alleen als massaal niet gekozen gaat worden.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je niet stemt wordt je stem verdeeld over alle partijen die meedoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Kieswet gaat alleen uit van de wél uitgebrachte stemmen. Die stemmen worden gewoon geteld en op basis daarvan worden de 150 kamerzetels verdeeld.

Er is dus geen ander gevolg dan dat als iedereen gaat stemmen, behalve dat de stembureaus de stemmen sneller hebben geteld.

In theorie kan natuurlijk ook helemaal niemand hebben gestemd; letterlijk niemand is komen stemmen. In dat geval zal de oude Kamer gewoon weer bij elkaar komen en zal de demissionaire regering nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan krijgen we een Tweede Kamer waarvan de samenstelling waarschijnlijk niet representatief is voor het Nederlandse volk. (Ervanuitgaande dat de 'wegblijvers' niet evenredig verdeeld zijn over de partien).

Stel bijv. dat alleen de sympathisanten van Geert W. gaan stemmen (en dat ze allemaal stemmen op de PVV) en dat alle andere stemgerechtigden thuis blijven. Dan krijgen we een Tweede Kamer die alleen uit PVV'ers bestaat. Dan ontstaat overigens nog een lastige taak voor Geert want zoveel mensen staan niet op het stembiljet voor de PVV.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een nachtmerrie zou dat wezen....toch maar stemmen dus :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poeh, ik denk dat ik in zo'n geval zou gaan emigreren.
STEMMEN ALLEMAAL!!
Als vrijwel niemand zou stemmen, zou dat een signaal van de bevolking zijn dat het niet langer een democratie wil. Dan zou je kunnen kijken naar andere staatsvormen, zoals een anarchie of een dictatuur. Staatsrechtelijk zou het in dat geval zuiverder zijn als een ondemocratische partij veel stemmen krijgt, die dan de grondwet zou kunnen wijzigen.

Overigens zijn dit in Nederland gelukkig onrealistische scenario's. Mensen die niet willen stemmen, zijn vaak moedeloos door alle beloften die niet waargemaakt kunnen worden. Toch moeten politici beloften doen aan de kiezers om verkozen te worden. Je kunt de verkiezingen niet winnen door te zeggen dat het misschien wel beter zal gaan met de economie als de plannen van jouw partij worden uitgevoerd, maar misschien ook wel slechter als de export afneemt. Dit zou wel een realistische belofte zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou anarchie geen staatsvorm noemen maar eerder een overgangsituatie die met geweld een regering om
wil gooien en/of met geweld een dictatuur wil vestigen