Gemeente-belasting kantoor antwoordt niet. Kost mij veel tijd. Kom ik in de problemen als ik ze een rekening stuur?

De gemeente heeft een belastingsamenwerkingsorganisatie de opdracht gegeven een parkeerboete bij mij te innen. Bezwaarschrift moet ook aan deze ambtelijke molen worden toegezonden; niet aan de gemeente die de constatering heeft gedaan. Vreemd!

Helaas wordt er op mijn bezwaarschrift helemaal niet gereageerd. Men doet net alsof ik niet besta. Hoewel, ze sturen wel aanmaningen! Aangezien het een belastingheffing betreft, en er op de stukken nergens vermeld staat dat ik éérst moet betalen, mag ik er toch vanuit gaan dat zo lang mijn bezwaarschrift in behandeling is, de betaling kan worden opgeschort. Maar goed, dat is niet de vraag... (reactie welkom, overigens)

Ik word zo moedeloos dat ik steeds opnieuw in de pen moet klimmen, en het kost zo veel tijd, dat ik hen reeds geschreven heb dat ik verdere actie van mijn kant bij hen in rekening zal brengen. De vraag is: Kom ik in de problemen als ik dit ook daadwerkelijk doe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Of je in de problemen komt: ja als je niet betaald zeker. Een bezwaarschrift indienen schort de/je betaling niet op. En een tegenrekening is ook niet aan de orde. Het gaat om een belasting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je pakt dit denk ik niet zo verstandig aan. Als je zó zeker bent, dat deze naheffing onterecht is, maakt het helemaal niets uit of je wel of niet betaalt. Wordt je bezwaar terecht bevonden dan krijg je gewoon je geld terug.

Bijna iedereen weet, dat het maken van bezwaar geen recht geeft op uitstel van betaling. Zolang er geen uitslag is, moet je die naheffing gewoon betalen. Dat heb je blijkbaar niet gedaan, en dan kom je in de problemen.

Je kunt wel blijven schrijven, maar dat gaat blijkbaar ergens mis. Op je naheffing zal ergens een telefoonnummer staan. Klim in de telefoon en leg de situatie uit. Vraag waar je bezwaarschrijft is gebleven, en waarom dit allemaal misgaat. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met je gemeente.

Het in rekening brengen van kosten die jij hebt gemaakt is zinloos. Er is, als ik het allemaal goed begrijp, maar één ding aan de hand, en dat is dat jij niet op tijd een naheffing hebt betaald, en dat zou ik maar zo snel mogelijk doen, om nog meer kosten te voorkomen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook bang dat ik gelijk heb ;-) Maar aan de andere kant: we leven ook weer niet in een politiestaat hoor. We hebben nog wel enig recht, o.a. van bezwaar. Wat hier aan de hand is, dat jij loopt te balen. Terecht, want ik ben ook woest als ik een parkeerbon krijg. Maar de regel is nu eenmaal, dat je gewoon moet betalen, zolang je bezwaar nog niet terecht is bevonden. En zeg nou eens heel eerlijk: is dat nu echt zó onredelijk? Als ik jou was, zou ik, om erger te voorkomen, vandaag nog betalen, en eventueel bij de betaling vermelden dat je "onder protest" betaalt. Kun je die mededeling niet bij je betaling toevoegen, schrijf dan een brief, waarin je aangeeft, dat je wel hebt betaald, maar onder protest.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dat je hebt betaald! Dat is echt het beste! Je maakt een klein denkfoutje. Zaken tussen burgers onderling of bedrijven en klanten zijn anders geregeld dan de zaken tussen overheid en burgers. De vergelijking foute factuur gaat dus echt niet op. En ook als er niet vermeld stond dat je toch moest betalen als je bezwaar wilde maken, gaat dat toch niet op. Het is gewoon een aanslag en die moet je betalen. Helaas, helaas, ik kan er echt niks anders van maken. Je hebt pas rechten als er had gestaan: "u hoeft niks te betalen als u bezwaar maakt". Dat stond er blijkbaar niet, en je wordt als burger geacht de wet te kennen. De wet zegt dat je een aanslag moet betalen binnen de gestelde termijn. Als de situatie rond die parkeermeters inderdaad zo onduidelijk is, dan zou het best mogelijk kunnen zijn, dat je bezwaar wordt gehonoreerd. Zeker als je ook aangeeft dat je al eerder bezwaar hebt gemaakt, maar dat je doodleuk geen antwoord kreeg. Want dat laatste is zeker niet zo netjes.