Waarom steunt Rusland Syrië?

En wat voor negatieve en positieve kanten heeft dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier vind je een filmpje van NOS EenVandaag waarin uitgelegd wordt waarom Rusland, en ook China, Syrië blijven steunen: http://www.eenvandaag.nl/buitenland/39740/waarom_steunen_rusland_en_china_syri_

Antwoorden (3)

Rusland zit tot over zijn oren in Syrië. Ze hebben een Российско-сирийские отношения afgesloten, oftewel een bondgenootschap. De russen hebben er een maritieme basis en Rusland verkoopt voor miljarden aan wapens aan Syrië. Maar dat is nog niet alles? Volgens de Moscow Times heeft Rusland voor 20 miljard in Syrië geïnvesteerd. En de Russen mogen aardgas en olie uit de grond halen daar. Kortom, zo een vriend val je toch niet aan of af?
De negatieve kant is dat het uitmoorden van de oppositie maar doorgaat. Ze martelen zelfs kinderen.
Positieve kant is dat El Queda geen voet aan de grond krijgt, zolang Assad de baas is.
11 jaar geleden
In Syrie is er sprak van een soort volksopstand tegen het heersende regime. Bijna alle landen veroordelen de manier waarop de machthebbers te werk gaan.

Landen als Rusland en China hebben altijd wat moeite om, net zoals b.v. de EU-landen en de VS, zoiets te veroordelen, want dan staan ze eigenlijk een beetje voor gek. Want als Rusland Syrie wèl zou veroordelen en dus niet steunen, zou er al snel gezegd kunnen worden: "Zorg eerst maar eens dat je boel in je eigen land op orde krijgt".

Hoewel het in Rusland lang niet zo uit de hand loopt als in Syrie, is er daar ook sprake van ongenoegen. Ook daar is er allerlei gedoe met b.v. een demonstratie-verbod, en worden oppositieleiders opgepakt en vastgezet.

De vraag in je toelichting: ik kan geen positieve kanten verzinnen. De negatieve kanten van de houding van landen als Rusland t.a.v. Syrie zijn, dat er sneller een eind zou kunnen komen aan de chaos in Syrie als ALLE landen dit zouden veroordelen. De machthebbers in Syrie vinden het natuurlijk prima, dat er nog steeds landen zijn die de chaos daar niet al te scherp veroordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rusland streeft al eeuwen naar militaire maritieme bases aan de wereldzeeën, dat was ook de reden waarom ze in 1979 Afghanistan binnen vielen. Hun huidige havens kampen met ijs (Moermansk) of lange aanvoerlijnen (Wladiwostok) of de doorvaart is afhankelijk landen die niet in het bevriende kamp zitten (st. Petersburg en Sebastopol).
Een basis in Syrië is dus van groot strategisch belang; ze hebben er zelfs hun enige vliegdekschip (Admiral Kuznetsov) vanuit Moermansk naar toe gestuurd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Voor de bevolking is dit natuurlijk minder prettig, want zo kan Assad nog lang doorgaan met moorden.
Voor ons is Rusland door de jaren heen een betrouwbare, want voorspelbare vijand gebleken en een goede vijand is vaak te verkiezen boven een slechte vriend.