Wat wordt er bedoeld met het internationale mobiele kapitaal?

De belangrijkste verandering is dat overheden in alle westerse landen hun uigaven moeten beperken ten behoeve van het internationale mobiele kapitaal.

Wie kan mij bovenstaande in eenvoudige taal uitleggen wat er met bovenstaande wordt bedoeld? Wat is er nu gebeurd waardoor de overheid zjn uitgaven moet beperken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat is een lastige vraag, en ook niet zo makkelijk te beantwoorden. Maar ik doe mijn best! ;-)

Je laatste vraag is simpel te beantwoorden. Je ziet bij alle overheden, vooral in landen als Griekenland en Spanje, dat de uitgaven van de overheid de pan uit rijzen. Je komt dan in een cirkeltje terecht. Als je teveel uitgeeft, moet je veel lenen. Daarover moet je weer veel rente betalen, en worden de tekorten nog groter. Omdat de tekorten zó hoog zijn, gaan de uitleners ook nog eens hogere rente vragen, en als de overheid dan niet echt drastisch gaat bezuinigen, dan wordt het allemaal onbetaalbaar.

Een beetje simpelgezegd, zou je kunnen zeggen dat internationaal mobiel kapitaal geld is, dat over de wereld zwerft. Als Nederland heel veel bloemen verkoopt aan Argentinie, dan komt er veel internationaal mobiel kapitaal onze kant op. Gunstig voor Nederland. Maar als Nederland heel veel Argentijns rundvlees importeert, dan stroomt er veel internationaal kapitaal van Nederland naar Argentinie. Gunstig voor Argentinie, en minder prettig voor ons.

Hier een citaat van internet met ongeveer dezelfde strekking:
"Binnen de Europese Unie houden investeerders relatief sterk rekening met internationale verschillen in belasting. Zo vlucht kapitaal gemakkelijk van EU-landen met een hoge, naar EU-landen met een relatief lage effectieve vennootschapsbelastingvoet."
http://www.cpb.nl/persbericht/329050/kapitaal-vlucht-van-eu-landen-met-een-hoge-naar-eu-landen-met-een-lage-effectieve

De vennootschapsbelastingvoet is de hoogte van de belasting die bedrijven aan de overheid moeten betalen. Als de Nederlandse overheid veel geld uitgeeft, dan moet ook die belasting hoog zijn. De overheid heeft immers geld nodig. Dat kan een aanleiding zijn voor bedrijven, om zich niet in Nederland te vestigen, maar in b.v. Hongarije als ze daar minder belasting hoeven te betalen. Zo loopt Nederland belastinginkomsten mis.

Hier wordt gesteld, dat als de overheid minder uitgeeft, en dus bezuinigt, de vennootschapsbelasting ook omlaag kan, en er ook minder kans is op kapitaalvlucht, oftewel het in eigen land houden van het internationale mobiele kapitaal. Want een bedrijf hoeft niet naar Hongarije als hier de belastingen net zo hoog zijn.

In jouw voorbeeldzijn staat er dus eigenlijk: geef niet te veel uit als overheid, zorg dat je begroting op orde is, zodat de belasting voor bedrijven laag kan zijn, en je het mobiele kapitaal in eigen land houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor het uitgebreide antwoord!