Is het goed dat wij geen bindend referendum hebben in Nederland?

In Zwitserland mogen geen minaretten meer worden gebouwd. Van de Zwitsers stemde zondag een duidelijke meerderheid van ruim 57 procent voor een bouwverbod voor de torens van moskeeën.
In Nederland kennen wij dit soort referendums niet.
Is dat een goede zaak?

Picture for question
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dit voorbeeld laat zien dat het referendum geen goed middel is om besluiten te nemen in een land. Het bouwen van minaretten lijkt een eenvoudige kwestie, maar nu zie je dat een wet is aangenomen die in strijd is met de grondwet en internationale verdragen. De rechter zal deze wet snel nietig verklaren. Met dit grapje zijn weer duizenden euro's verkwist en nu worden duizenden mensen teleurgesteld. Wie weet nu werkelijk wat de gevolgen zijn van de invoering van een Europese grondwet? Een procent van de stemgerechtigden lijkt mij al onwaarschijnlijk hoog. Indirecte democratie is al compromis genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Nee.

Oh wat zou ik graag een bindend referendum hebben in Nederland.
Ik vermoed dat de politiek spontaan geen windhaantje meer kan zijn!!

Ik zou het een goede zaak vinden als het volk daadwerkelijk zo'n verbod kan uitspreken. Het heeft een reden dat mensen die minaretten daar niet willen.

En wie zegt nou dat het géén geldige reden is? Ik vermoed dat veel mensen zich cultureel bedreigd voelen.

Ik mag ook geen Nederlandse molens bouwen in moslim landen, en daar dan lekker in een bikini en een biertje onder gaan zitten als vrouw....
Terwijl men wel hier in lange jurken en baarden in de moskee mag gaan bidden zeventien keer per dag, aan eerwraak mag doen en rare moskeeen mag bouwen...

. ( ja sorry, mijn overdrijving. komt omdat ik voor mijn gevoel te weinig stem heb in mijn eigen land! )

Hopelijk komt dat bindend referendum er ooit hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+helemaal met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ mee eens dat een bindend referendum hier ook zou moeten. Dan hadden we die torenhoge kosten van dat Eurolanden gezeur ook niet gehad waarschijnlijk. En meer van dat onzinnige Den Haag geneuzel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een bindend referendum niets, maar belangrijker: om dit vast te pinnen op 1 voorbeeld klopt naar mijn mening niet.
Overigens is dat geen reden om te minnen, want je antwoord voegt wel degelijk iets toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als het een onderwerp betreft wat JOU aan het hart gaat? je loon wat gehalveerd wordt of zo? is dan een bindend referendum wél gewenst?
Ja, dat is goed, en ik hoop ook niet dat het er komt.
Referenda zijn leuk, en je geeft natuurlijk een heel sprekend voorbeeld, maar de praktijk leert helaas dat mensen niet altijd precies weten waar ze nu eigenlijk op / voor stemmen of dingen door elkaar gaan halen, en dan moet je er toch niet aan denken dat dat vervolgens ook nog bindend is. Kijk bijvoorbeeld eens naar de aanhang van Wilders....of denk aan het Europees Referendum, dat breed gebruikt is om te vertellen wat men van het zittende kabinet vond.

De democratische volksvertegenwoordiging zoals wij die kennen impliceert ook een beetje dat je stemt (of hoopt te stemmen) op mensen die iets beter op de hoogte zijn van alle ins en outs van sommige vraagstukken, of in elk geval zo veel mogelijk, en dat die voor jou de juiste beslissingen nemen. Lang niet iedereen met een mening is een politicus (zoals menig idealist ontdekt wanneer hij in de echte politiek terecht komt). En sommige beslissingen kun je nu eenmaal beter niet aan ' het volk' overlaten.

Stel je voor, een bindend referendum over of we de belasting moeten afschaffen.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
of dat er geen snelheidsbekeuringen meer mogen worden gegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over zoiets belangrijks als de rijksbelastingen wordt geen bindend referendum uitgeschreven uberhaupt, en NU trekt men zich al helemáál niks aan van de mening van het volk, en wilders heeft zo'n aanhang omdát de regering niet naar ons luistert. Overigens, jouw vaststelling dat "het volk" dingen door elkaar haalt en daardoor geen onderbouwde beslissing kan nemen over zo'n referendum vind ik ronduit beledigend voor mijn intelligentie als onderdeel van het volk.
Er zijn heus dommies en dummies, maar gemiddeld gezien is Nederland hardstikke slim!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn ook maar voorbeeldjes, maar het Europees referendum kan je indertijd niet ontgaan zijn.
En jou persoonlijk en je keuzes en motivaties ken ik niet, maar ik ken wel een hoop mensen met een werkelijk bar en boos politiek bewustzijn, maar wel stemrecht.....daar valt werkelijk helemaal NIETS aan te onderschatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@freebird als er geen referenda zouden worden uitgeschreven over 'iets belangrijks' dan heeft het toch helemaal geen zin om een referendum te houden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Europese referendum heb ik destijds aangegrepen om aan te geven dat ik tegen de EU in de huidige vorm en de voorgestelde wijzigingen (die zogenoemde grondwet) ben. Dat ze die er later toch in gewijzigde vorm hebben doorgeloodst toont denk ik wel aan hoe belangrijk een bindend referendum kan zijn (onder de juiste voorwaarden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@flipje. Wat mij betreft zit er wel nuance tussen niet belangrijk, belangrijk, erg belangrijk en te belangrijk voor het land.
Je gaat geen referendum uitschrijven over het al of niet recht mogen zijn van komkommers. je gaat ook geen ref uitschrijven over de landsbelastingen ( althans niet over het afschaffen ervan) en wie weet komt er ooit wel een ref over hoe ons zorgstelsel er dan uit zou moeten zien, of over of men wel moskeeen wil hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb indertijd het hele document van die EU grondwet gelezen en met iedere bladzijde stond het me minder aan. Ik vind het ronduit een belediging voor het Nederlandse volk dat het ons nu toch door de strot is geduwd door een stel politici wiens enige reden om dit niet opnieuw per referendum te doen is dat ze bang zijn voor een resultaat dat hen niet aan staat. Ik durf dat machtsmisbruik te noemen. En in geen enkel land waar referenda mogelijk zijn gebeuren uitwassen als het afschaffen van de belastingen. Het wordt echter wel onregelmatig aangegrepen om de eigen politici tot de orde te roepen. En idd: politici als Wilders halen hum populariteit juist doordat de zittende orde geen idee heeft van wat er in de gedachten van de gewone man afspeelt en weigeren te luisteren naar de signalen uit de bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen RoepiRoepi. Dat ben ik met je eens. Het gekke is, ik zal nooit op iemand als Wilders stemmen, maar als de huidige oude garde zo doorgaat komt zo iemand wel aan de macht uiteindelijk, dat zou hij dan ook nog eens gewoon verdiend hebben. Ik hoop dan ook dat ze het zover niet laten komen, dan zullen ze echter wel een beetje meer uit die ivoren torens moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we alleen hopen dat dergelijke verkiezingen als vorig jaar bij de waterschappen: http://www.nu.nl/politiek/2133767/telsoftware-aangepast-tijdens-waterschapsverkiezingen.html nooit meer voorkomen.
Het is goed dat we geen bindend referendum hebben in Nederland.

Democratie is veel meer dan alleen maar 'de meeste stemmen'.

Een voorbeeld: een gezin met vier personen, 3 vinden een strandvakantie leuk, en 1 vindt bossen en bergen leuk. Waar gaan ze heen met vakantie?
Volgens het bindend referendum dus altijd naar het strand, want dat is wat de meerderheid wil.

Dan kan er gekozen worden voor: om de beurt de wens van de een of van de ander.
Of: elke vier jaar mag iemand zeggen waar het gezin heen gaat.

In ieder geval: een bindend referendum kan zonder meer de oorzaak zijn van gewelddadig verzet van de (krappe) minderheid omdat die nooit hun zin kunnen krijgen.
Een compromis kan ervoor zorgen dat iedereen het voor een groot deel naar de zin heeft.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry sorry sorry sorry sorry ; ik wou op het plusje drukken en toen gleed mijn muis onder me weg - ga ik asap compenseren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij dan even een plusje voor je goed geformuleerde antwoord, al ben ik het er niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de compensatie dan. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook kan ik me hier niet geheel in vinden. Want zoals jij het zegt moet de meerderheid zich altijd maar aan de minderheid aanpassen uit angst voor aanslagen. Dus uit de oorsprong van angst moet de meerderheid alles door ze strot laten duwen.
Beetje heel erg kort door de bocht van mij, maar dat is je eigen voorbeeld ook.
Een referendum moet natuurlijk zeer zorgvuldig gekozen worden, maar dat zullen wel onderwerpen zijn die erg onder druk staan. De reden van die druk is er niet voor niets.
Maar wat de politiek afgelopen jaren allemaal wel niet om zeep heeft geholpen waar alle Nederlanders jaren aan gebouwd hebben vind ik ook ronduit onbeschoft van die lui in Den Haag.
Maar ieder zijn mening :-) geen plus of min.
itsme
14 jaar geleden
@beerg: niet uit angst voor aanslagen, maar gewoon om het voor iedereen zo goed mogelijk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als de meerderheid gelijk krijgt op een referendum, betekent dat nog niet dat er geen oplossing, uitzondering of aanpassing kan plaatsvinden voor een kleine minderheid... zolang het een kleine minderheid is zie ik niet in hoe die niet ook hun zin kunnen krijgen!
Als er een referendum zou komen met bijvoorbeeld 'moet de burka verboden worden', dan zou er waarschijnlijk ook een meerderheid van het volk 'ja' zeggen.

Alleen vormt die burka helemaal geen landelijk probleem, net zo min dat 4 minaretjes in zwitserland een probleem of bedreiging vormen. Dergelijke referenda kosten een hoop geld en energie en leiden alleen maar de aandacht af van zaken die wel nationaal belangwekkend zijn en aangepakt moeten worden. Voor dergelijke, belangrijkere, beslissingen hebben we al verkiezingen.

Het zijn eerder die verkiezingen zelf die anders kunnen. Zo ben ik voorstander van een stembiljet dat er uit ziet als een vragenlijst als de stemwijzer, die mensen er toe dwingt om na te denken over onderwerpen (al mogen ze ook 'geen mening' invullen), naast de keuze voor een politieke partij. De uitslag van die vragenlijst zou als leidraad voor het te volgen beleid moeten worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, aangezien heel weinig mensen echt intresseren in de politiek en bij voorbaat al een standpunt nemen zonder de argumenten te hebben gehoord. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mensen door vooroordelen regels in dit land bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het heel jammer dat wij geen bindend referendum hebben.

Ook vind ik het heel jammer dat er met het (niet bindende) EU referendum wat hier eerder aangehaald werd als voorbeeld niet zo heel veel gedaan is.

Natuurlijk zou een bindend referendum aan bepaalde regels gebonden moeten zijn, het lijkt me niet handig om op basis van een petitie zo'n bindend referendum toe te staan, hoewel het bij de oude Grieken ook zo gewerkt zou moeten hebben met potscherven (maar berust misschien niet op waarheid).

Al met al zou een stukje meer directe democratie zeker op zijn plaats zijn, binnen de juiste kaders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat ik vooral belangrijk vind is dat de bevolking niet als een soort domme achterban wordt beschouwd, maar dat de capaciteiten van diezelfde mensen om aan belangrijke beslissingen deel te nemen onderkend wordt en dat ze dus niet (zoals nu naar mijn mening vaak het geval is) om de tuin geleid worden door een systeem dat vooral is komen te staan voor 'taxation without representation' in mijn opinie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
directe democratie op voorspraak van de indirecte democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een zeker vangnet om te voorkomen dat het al te veel uit de hand gaat lopen. Het is mooi dat we eens in de zoveel jaar kunnen stemmen, maar als we tussendoor (vrijwel) niets te zeggen hebben dan vind ik dat een verkeerde zaak. Je zou het altijd zo kunnen maken dat een voorstel op basis van een petitie na overleg wel in een referendum kan worden omgezet, maar ik vrees dat het als je dat onbeperkt en een op een gaat doorvoeren (een petitie met minimaal x handtekeningen is automatisch een referendum) wel heel duur en onwerkbaar wordt. Maar over gewichtige zaken, zoals belangrijke wetsvoorstellen, grondwetswijziging en nog een aantal andere zaken zou ik een volksraadspleging die bindend is of waarvan de uitkomst als een bepaald aantal stemmen telt in de uiteindelijke beslissing zeer zeker op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm. je hebt me niet overtuigd, maar het is wel een antwoord dat iets toevoegt, toch nog een +je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou misschien dat het me in de toekomst nog wel eens lukt je alsnog te overtuigen :)> Bedankt voor het plusje in ieder geval.
In een land waar de overgrote meerderheid niet wenst te betalen voor zijn informatie en die dus op doet uit gratis krantjes en TV-zenders lijkt me een referendum niet wenselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens, maar plus 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft dat met elkaar te maken? Volgens mij hangt dat meer van je beschikbare loon af dan van de beschikbaarheid van een referendum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kan in andermans portemonnee kijken, maar zelf heb ik ook maar een heel bescheiden salaris.
Voor mij is het hebben van informatie een prioriteit.
Ja zeker het is niet erg, maar kiezers hebben daar na de verkiezingen geen invloed meer op en kunnen niet meer ingrijpen als er voor politieke beslissingen geen draagvlak meer is. Dit verklaart volgens sommige voorstanders van referenda voor een deel de vervreemding tussen politiek en kiezer. Een referendum vormt volgens hen daarom een aanvulling op de representatieve democratie en geen aantasting ervan, zoals de tegenstanders beweren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gz9jeq3g
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voila plusje
Een bindend referendum heeft alleen zin als er een permanente politieke betrokkenheid is onder de bevolking. In Nederland is dat nooit echt geweest. Ja, iedereen heeft zo zijn keuze voor een politieke partij, maar betrokkenheid is er niet echt. De meeste mensen stemmen op gevoel. De opkomst van extreem rechts (Wilders, Fortuyn en TON) zijn daar sprankelende voorbeelden van. Deze 'partijen' spreken het gevoel aan van het volk. Alleen heeft het volk geen binding met deze nieuwe partijen. Geschiedenis heeft geleerd dat partijen, waarbij het volk niet betrokken raakt, uiteindelijk uitdoven.

Hoewel er veel mensen zullen zijn die het graag zien dat er in Nederland een bindend referendum komt, hoop ik met ganse harten dan dit nooit zal gebeuren. Denk maar aan onze NEE tegen Europa. Dit had nooit mogen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een bindend referendum ook geen goed idee. Het is zeker niet zo dat de Nederlandse bevolking 'dom' is, maar om bepaalde beslissingen te kunnen nemen moet je gewoon goed geïnformeerd zijn. Daarvoor is zelfs het regelmatig lezen van een goede krant niet genoeg, maar moet er echt onderzoek gedaan worden naar de mogelijke gevolgen van een bepaalde beslissing. Ik heb het dan overigens niet over het genoemde voorbeeld van de minaretten, maar in het algemeen. Als de nederlanders bijvoorbeeld moeten stemmen over wel of geen europese grondwet dan denk ik dat veel mensen niet weten waar ze precies ja of nee tegen zeggen. De overheid heeft destijds folders uitgedeeld die de bevolking duidelijk in de richting van 'ja' wilden pushen, maar ik vind het niet de bedoeling dat de uitslag van een referendum beïnvloed wordt. Misschien hebben veel mensen wel om die reden tegengestemd, maar dat vind ik geen goede reden om tegen te stemmen.

Over het wel of niet bouwen van minaretten kan iedereen natuurlijk wel een mening hebben, maar hoever moet je dit dan doortrekken? Ik vind het een vrij triviaal onderwerp en dan zou er over een heleboel andere triviale onderwerpen ook een referendum moeten komen. Dat wordt nogal een duur grapje. Bovendien denk ik dat de uitslag nogal gekleurd gaat worden omdat veel mensen geen zin hebben om iedere week te gaan stemmen en omdat er toch best wel wat mensen zijn die zich laten leiden door onderbuikgevoelens. We hebben de volksvertegenwoordiging in het leven geroepen om namens ons bepaalde beslissingen te nemen en zij zijn dagelijks bezig met de onderwerpen die ons allen aangaan. Zij zijn in de regel net wat beter geïnformeerd. We worden evenredig vertegenwoordigd en moeten er dan ook op vertrouwen dat de volksvertegenwoordiging beslissingen neemt die aansluiten bij dat deel van de bevolking die de moeite heeft genomen om te gaan stemmen. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat vertrouwen niet hebben, maar geen enkele vorm van politieke besluitvorming is perfect en persoonlijk denk ik dat de nadelen van een bindend referendum zwaarder wegen dan de voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor dat er een referendum over uitbreiding van Schiphol zou komen. 95% woont niet in de direct omgeving en zal daarom geen problemen zien in uitbreiding.

Terwijl 90% binnen die 5% die er wel woont, er wel tegen is.

Het is geen goed onderbouwde beslissing.

Dus nee,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meerderheid in Nederland vóór een bindend referendum zou stemmen. Wat op zich al genoeg reden is om blij te zijn dat we in Nederland zoiets niet kennen.

Overigens ben ik op democratische gronden voor afschaffing van het koningshuis.
rose