Zou in ons land een drie of vier partijenstelsel mogelijk zijn?

Hero Brinkman heeft de Onafhankelijke Burgerpartij opgericht, een ufoloog neemt aan de verkiezingen deel met een partij onder de naam Soeverein Onafhankelijke Pioniers Nederland. En dat terwijl er in ons land al zoveel politieke partijen zijn! Door de politieke versplintering komen er nauwelijks meerderheidscoalities van de grond en wordt besluitvorming steeds lastiger.

Om efficiënter en goedkoper te werken worden overal organisaties opgeheven of samengevoegd. Dat gebeurt bij gemeenten, politiebureaus, ziekenhuizen, omroepen enz.
Waarom niet in Den Haag? Ons land zou, denk ik, veel efficiënter en daadkrachtiger geregeerd kunnen worden als er drie, vier of vijf politieke partijen zouden zijn.

Mijn vraag: kan zo'n systeem er volgens de huidige wetten ooit komen en zo ja, is dat ook in de praktijk mogelijk? Het zijn immers de politieke partijen zélf die dan het besluit zouden moeten nemen om "zichzelf op te heffen".

Pieter2011
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Voor die ufoloog hoef je niet zo bang te zijn hoor. De kiesdrempel is ook weer niet zó laag dat iedereen zomaar in de 2e kamer komt. Het is Rita Verdonk ook niet gelukt, en de piratenpartij zie ik ook niet zomaar in de 2e kamer komen.

Je kunt je afvragen of een politiek bedrijf nèt zo efficient en goedkoop moet draaien als een gewoon bedrijf of organisatie. Het geld wat je ermee bespaart is verhoudingsgewijs op de overheidsuitgaven nihil, en democratie mag best wat kosten.

Het nadeel zal zijn, dat belangrijke groepen in de samenleving zich niet meer vertegenwoordigd zullen voelen, en dàt is pas slecht voor een democratie. Want dat werkt politieke desinteresse in de hand. Mensen die voor de Partij voor de Dieren, SGP of CU willen stemmen, kunnen dan nergens meer terecht.

En dan de praktijk: stel we hebben straks alleen maar de PvdA voor links, de VVD voor liberaal en CDA voor het midden, dan zal dat misschien wel overzichtelijk zijn, maar denk je dat je dan sneller een kabinet kunt vormen? De mogelijkheden zijn dan juist veel beperkter.

Bovendien kun je wel een kiesdrempel veranderen maar niet de mentaliteit van de Nederlandse kiezer. Zet 10 mensen bijelkaar, en je hoort 10 verschillende meningen over geloof, economie, voetbal en het nut van het slikken van vitaminepillen.

De verschillen blijven dus, en het gevolg zal zijn dat het in de fracties een nog grotere puinhoop wordt. Want in de PvdA heb je ook minstens 3 stromingen (van Dam, Plasterk en Samsom willen echt verschillende dingen, zoals bleek in het lijstrekkersdebat). Zelfde bij het CDA, met dissidenten, fanatieke anti-PVV'ers en Verhagen-fans). Stel je toch eens voor dat daar ook nog CU'ers en SGP'ers bijkomen, dan heb je al snel 7 stromingen en dàt is pas onwerkbaar! Het gevolg zal zijn scheuringen, en dan zijn we weer snel terug bij af.

Het is simpel: er is geen vraag naar het veranderen van dit systeem met kleine partijen, omdat juist de kleinere partijen dit altijd zullen tegenhouden. Het zal dus niet veranderen.

Natuurlijk zijn er nadelen aan dit systeem, maar er zijn wel degelijk ook voordelen. Politieke problemen zijn vaak niet zwart-wit, en een veelheid van opvattingen kan wel degelijk bijdragen om tot een verantwoorde besluitvorming te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, uitgebreid goed onderbouwde stellingname;PLUS
Pieter2011
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik "vrees" dat je gelijk hebt! Eerlijk gezegd erger ik me rot aan al dat geleuter in de Kamer en het gebrek aan daadkracht doordat constant compromissen nodig zijn, anderzijds zal het ook wel z'n voordelen hebben. Toch vraag ik mij af of die "versplintering" op langere termijn niet tot onwerkbare situaties zal leiden. Nou ja, de tijd zal het leren...

Andere antwoorden (1)

Dàn zou de kiesdrempel gewijzigd moeten worden! Als wij dat met z'n allen en met meerderheid zouden willen, moet dat kunnen in een democratie.....