Hoe kunnen we dit tegenhouden:Energierekening in 2012 fors omhoog....

Vanaf 2012 gaan huishoudens enkele honderden euro's meer betalen voor energie, weet de Volkskrant. Grote investeringen van het kabinet zijn de boosdoener.
We moeten overal maar meer en meer voor gaan betalen.
Is er dan geen 1 mogelijkheid om dit kabinet te stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Gewoon een goede partij, en zeker niet links gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Energie wordt sowieso duurder zolang deze uit fossiele brandstoffen worden opgewekt. Er moet geïnvesteerd worden om de energievoorziening duurzamer te maken. Persoonlijk vind ik het belangrijker om te kijken naar de gevolgen van je levensstijl op het milieu dan louter de gevolgen voor je portemonnee. Als je veel energie verbruikt is het sociaal om deze energie duurzaam op te laten wekken. Zodoende ben je niemand tot last (broeikaseffect e.d.) met je levensstijl.

Er moeten investeringen komen om:

1)energievoorziening duurzamer te laten worden;
2)leveringszekerheid te garanderen;
3)afhankelijkheid van buitenlands mogendheden (die je niet altijd even gunstig gezind zijn) te verminderen.

Maar je vraag: Als iedereen zijn steentje bijdraagt, wordt de energievoorziening duurzamer waardoor iedereen uiteindelijk profiteert door een schonere leefomgeving.

Als je het niet eens bent met de regering, moet je maar in 2011 (of eerder, wie weet) gaan stemmen op een partij die je mening vertegenwoordigt. En als een meerderheid het met je eens is, kan beleid veranderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet creatief zijn om ze een halt toe te roepen.Wij hebben een houtkachel en mijn man kan pallethout gratis meenemen van zijn werk.S'avonds doen we vaak kaarsjes of waxine-lichtjes aan,dat is nog veel gezelliger ook.Maar als ze minder geld binnenkrijgen zullen ze het tarief ook wel weer verhogen.Mijn man zegt altijd:vroeger had je roofridders te paard en nu rijden ze in een Mercedes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houtkachel is in principe koolstofneutraal maar ik ben blij dat dat niet meer gangbaar is. Wat een luchtverontreiniging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plusje voor je roofridders in de Mercedes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leuke goedpraterij dat een houtkachel CO2 neutraal is. Het belachelijke argument is: ja die bomen hebben heel lang in de natuur co2 geobserbeerd dus als we ze nu verbranden is die co2 die daarbij vrijkomt al op voorhand gecompenseerd.
Er sociaal richting mensen die constructief hun uitstoot en die van anderen willen terugbrengen! Die boom was nou niet bepaald van jou voor ie gekapt werd, en die boom was dan ook net zo goed co2 van de 6 miljard andere aardbewoners aan het absorberen. Beetje heel erg egoistisch om dat dan helemaal voor jezelf te claimen, op het moment dat je nota bene om jezelf warm te hebben zo'n co2 filter in je eigen kachel mikt.
Nee mensen, dit is nu echt een sterk staaltje drogredeneren. Ik zou zeggen, kom er gewoon vooruit dat jij co2 uit je eigen schoorsteentje laat vliegen, en eis die boom die het daarvoor was niet voor jezelf op. Kom er gewoon voor uit dat je jezelf op gezellige maar zeer vervuilende wijze warmhoudt, of ga zoeken naar een echt milieuvriendelijke manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een voorstander dat voor elke gekapte boom en minimaal 2 of 3 terug aangepland moet worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jOve wat een onzin,die pallets worden toch wel gebruikt en mijn man gebruikt ze voor de kachel.We hebben geen verwarming aan en dat is heel goed voor het milieu
Nederlandse huishoudens verwarmen water voor verwarming (en de warmwaterkraan) meestal met gas. Hierbij komen onder andere koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxiden (NOx) vrij. CO2 is de belangrijkste oorzaak van het broeikaseffect en klimaatverandering. Stikstofoxiden in de lucht dragen bij aan de verzuring van het milieu. Daarover meer op Luchtvervuiling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Verwarmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@j0ve: Ik wil eens nu kwantitatief van jou weten waarom je denkt dat hout niet koolstofneutraal is. Een boom die groeit verbruikt CO2 om zijn houtmassa toe te doen nemen. Wordt die gekapt en verbrand, zal de volgende boom weer die CO2 opnemen. Dit is nou de cyclische aard van de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@taurus
Bij de verbranding van aardgas komt enkel CO2 en H2O vrij... 'Vroeger' noemde men dat een schone verbranding. Je houtkachel is prima, maar minder millieuvriendelijk als de gaskachel/ketel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75
Tja, in principe is het natuurlijk klimaatneutraal. Maar het gaat er mij om dat "klimaatneutraal" in dit verband gebruikt wordt als zijnde "milieuvriendelijk". Want klimaatneutraal is in dit geval helemaal niets positiefs. Per saldo is er inderdaad misschien 0% meer co2 de lucht in gegaan, maar dan zijn kolencentrales ook co2 neutraal. Immers, steenkool en houtskool was eerst ook boom. En die bomen hebben ook co2 uit de lucht gefilterd.
Bovendien. Wie zegt dat die boom er stond om voor jouw uitstoot de co2 uit de lucht te halen? Wie zegt dat jij jouw co2 uitstoot zomaar mag wegstrepen tegen de boom die jij verbrandt? Waarom mag niet iemand die investeert in een electrische autofabriek, en daarbij co2 uitstoot, zijn uitstoot wegstrepen tegen die bomen? Hij investeert immers veel vruchtbaarder in de vermindering van uitstoot. Ik vind het erg egoistisch dat je tegen jezelf durft te zeggen: ik mag vervuilen, want die bomen waar mijn brandstof uit bestaat hebben ooit juist co2 uit de atmosfeer gehaald.
En dan ook nog de redenering "die pallets worden toch wel gebruikt" van mevrouw. Ja dat is natuurlijk helemaal belachelijk. Hoe meer pallets er op raken op dat bedrijf, hoe meer er van bovenaf gedacht wordt dat er zoveel ook daadwerkelijk nodig zijn, en hoeveel er dus beschikbaar komen. Dat is precies dezelfde redenering als zeggen: ja ik eet vlees, want dat vlees komt toch wel in de schappen, dus dan kan ik het net zo goed opeten. (overigens ben ik zelf wel een vleeseter, ik gebruik alleen niet die drogredenering om het goed te praten).
De plannen van de regering kunnen we toch niet tegenhouden hoor.
Die worden ons gewoon door de strot geduwd, net zoals de euro toendertijd en het rekeningrijden straks.
En wij laten alles gelaten over ons heenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energiemaffia, oh lobby zit zo diep in de politiek dat ze zich prijsverhogingen kunnen veroorloven. Natuurlijk zijn er investeringen nodig, maar helaas gaat een hoop geld op aan overbodige en dure 'speeltjes' van de politiek.

Ik heb zelf minder stroom verbruikt dan vorig jaar, maar ik mag wel ff 90€ bij betalen... 'omdat de stroomopwekking duurder is geworden'. Wedden dat het energiebedrijf gewoon weer meer winst heeft gemaakt?