Met welke staten heeft Nederland geen uitleveringsverdragen afgesloten ?

Oftewel aan welke staten levert Nederland geen vreemdelingen uit, die in een ander land veroordeeld zijn of een misdrijf hebben gepleegd. Mij is duidelijk dat ons land vreemdelingen, die uit politieke overwegingen in Nederland verblijven, niet zal uitleveren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.3K

Het beste antwoord

Het Nederlandse beleid is dat er geen uitleveringsverdragen worden gesloten met landen waarin de mensenrechten niet veilig zijn. In de praktijk helpt zoiets niet altijd: het kan goed zijn dat de mensenrechtensituatie in een bepaald land na het sluiten van het verdrag verslechtert. In elk uitleveringsverdrag staan bepalingen die moeten verzekeren dat een verzoek om uitlevering dan wordt geweigerd. In de praktijk is het meestal de kortgedingrechter die er dan een stokje voor steekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Landen waarmee Nederland één of meer toepasselijke verdragen heeft gesloten:
Albanië, Andorra, Argentinië, Armenië, Australië, Bahamas, België, Bosnië, Bulgarije, Canada, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Georgië, Griekenland, Hongarije, Hong Kong, Ierland, IJsland, India, Israël, Italië, Kenia, Kroatië, Letland, Liberia, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malawi, Malta, Mexico, Moldavië, Monaco, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oostenrijk, Pakistan, Polen, Portugal, Roemenië, Russische Federatie, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje, Suriname, Tanzania, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zweden, Zwitserland"