Wat zijn de voordelen voor China, wanneer ze niet afstand doen van Tibet?

Ik ben bezig met een project en moet uitleggen of er oplossingen zijn voor het conflict tussen Tibet en china. Maar alles zou toch opgelost zijn wanneer zij tibet onafhankelijk stelt?

Heel veel heeft china niet aan Tibet, ze moeten de regio ondersteunen in de economie en andere ontwikkelingen.

Of heb ik hier iets verkeerd begrepen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De strategische ligging van Tibet, de imperialistische ambities van de Chinese Communistische Partij en de aanwezigheid van grondstoffen worden buiten China als redenen voor de bezetting beschouwd. Volgens China zelf hoort Tibet echter van oudsher bij het Chinese moederland. De Mantsjoes heersten namelijk eeuwenlang – van 1644 tot 1911 – over China én Tibet. Maar de Mantsjoes onderhielden aparte banden met beide landen en Tibet maakte officieel nooit deel uit van het ‘Chinese’ Mantsjoerijk. Ook het huwelijk tussen een zevende-eeuwse Tibetaanse koning en een Chinese prinses is volgens China bewijs dat beide landen bij elkaar horen.

http://www.tibet.nu/over%20tibet/6-politiek/18-bezetting

Er zijn al meer werkstukken over dit onderwerp gemaakt
http://www.scholieren.com/werkstukken/5758

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens-en-samenleving/18098-bezetting-tibet.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein detail, [...] tot 1912. Verder prima antwoord. dikke + van mij.
nog een aanvulling op bovenstaand antwoord. China bestaat uit een zeer groot aantal etnische groeperingen. Als China toegeeft aan de Tibetaanse onafhankelijkheid dan kan dit resulteren in een massale volksopstand waarin alle etnische groeperingen hun eigen land willen. Naar mijn mening is dit ook een zeer voorname reden waarom China nooit toe zou geven aan de onafhankelijkheid van Tibet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede aanvulling. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ho ho:
Tibet maakte GEEN deel uit van het Chinese rijk! China had niet hoeven toegeven: het was niet van hen! China heeft het land bezet.
Net als Duitsland ons land bezette in WO 2.
En daar voerden zij ook allerlei argumenten voor aan.