Welke pressiegroepen zijn er, bijvoorbeeld christelijke, die zijn tegen het geweld op tv, en tegen het vloeken etcetera?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht de ' blauwe knoop' vereniging voor geheelonthouders. Alcohol.
Maar die is opgeheven in 2003

Antwoorden (5)

Bond tegen het vloeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jehovah's Getuigen.

Zitten meestal lange gevangenisstraffen uit omdat zij de oorlog niet willen leren.
Tijdens WOII zater er velen van hen in concentratiekampen.
Zij geven ook lectuur uit tegen vloeken.Hier een stukje uit hun tijdschrift de Ontwaakt van 3/2008 blz. 20 Waarom zou je eigenlijk moeten stoppen met vloeken?

Is het echt zo erg? Sta eens stil bij het volgende.
Het zijn niet alleen maar woorden. Jezus zei: „Waar het hart vol van is daar loopt de mond van over” (Lukas 6:45, De Nieuwe Bijbelvertaling). Uit wat we zeggen blijkt dus niet gewoon wat voor iemand we willen zijn — er blijkt uit wat voor iemand we al zijn. Zelfs als je alleen maar vloekt omdat anderen dat ook doen, laat je door hun voorbeeld te volgen zien dat je ’de grote massa volgt’ en dat je geen eigen maatstaven hebt. — Exodus 23:2.
...
Wat voor iemand wil jij het liefst zijn?
Vloeken doet je reputatie geen goed. Zoals de meeste jongeren vind je je uiterlijk waarschijnlijk belangrijk. Je wilt een goede indruk maken. Maar wist je dat hoe je praat meer invloed op anderen kan hebben dan hoe je eruitziet? Hoe je praat kan bijvoorbeeld bepalen
▪ wie er graag bevriend met je willen zijn.
▪ of je voor een bepaalde baan aangenomen wordt of niet.
▪ met hoeveel respect je wordt behandeld.
Het is echt zo dat de eerste indruk die mensen van ons hebben op basis van ons uiterlijk, vaak snel vervaagt als we beginnen te praten. O’Connor zegt: „Je zult er nooit achter komen hoeveel gelegenheden om nieuwe vrienden te maken je hebt verprutst, of hoe vaak je afstand hebt geschapen of een mate van respect bent kwijtgeraakt omdat je zonder erbij na te denken smerige taal gebruikte.” De les? Als je smerige taal gebruikt, heb je daar alleen maar jezelf mee.
Vloeken is een uiting van minachting voor de Schepper van de spraak. Stel dat je een vriendin een blouse cadeau hebt gegeven. Hoe zou je je voelen als je zag dat zij die als poetsdoek of deurmat gebruikte? Denk er nu eens over na hoe onze Schepper zich voelt als we de gave van de spraak misbruiken. Niet zo vreemd dus dat Gods Woord zegt: „Alle kwaadaardige bitterheid en toorn en gramschap en geschreeuw en schimpend gepraat worde uit uw midden weggenomen, evenals alle slechtheid.” — Efeziërs 4:31.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pressiegroep is een wat groot woord. Er zijn vele niet-gouvernementele organisaties en lobbygroepen die de politiek en media (willen) beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan Stivoro die mede heeft bijgedragen aan het feit dat nieuwslezers niet meer roken op TV, of, heel concreet, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media die gaat over de Kijkwijzer-symbolen.
Er zijn echter veel, heel veel organisaties die ageren tegen zaken als geweld en ongepast taalgebruik in de publieke ruimte.

Qua vloeken is binnen Nederland de Bond Tegen het Vloeken de belangrijkste lobbyclub. Zij brengen jaarlijks de Vloekmonitor uit, waarin keurig is bijgehouden in welke TV-programma's het vaakst en hardst gevloekt wordt en proberen met ingezonden brieven in kranten en tijdschriften of reclameposters de publieke opinie te beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn -tig verenigingen. Maar de mooiste vind ik wel.
Vereniging tegen het naar geslacht gescheiden sanitaire voorzieningen. :p

Er loopt ook een idioot rond (ik meen dat hij nu achter tralies zit), die pedofilie wil laten regulariseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel christelijke groeperingen, stichtingen en stromingen die ageren tegen verschillende aspecten van de moderne / reguliere samenleving. In de regel echter gaat het om geweldloos protest , lobbyen en informatie verstrekken, dus tamelijk onschuldig.

De belangrijkste groep die je wel 'pressiegroep' zou kunnen noemen is de Pro Life-beweging (die zich met name bezighoudt met het intimideren, bedreigen en vermoorden van abortusartsen) en echt terroristische groepen als de Army of God (nog actief), (voorheen) The Order en (officieel niet meer) de Ku Klux Klan, allemaal voornamelijk actief in de verenigde staten.

Maar van de Bond tegen het Vloeken naar de kKK is wel een HEEEELE grote sprong, hoor.