Waarom kan iemand vervroegd worden vrijgelaten?

Als actueel voorbeeld momenteel: Willem Holleder.
Veroordeeld tot 9 jaar cel. Vandaag, na 2/3e van zijn straf uitgezeten te hebben, komt hij vrij.

Waarom wordt zo iemand dan niet gewoon tot 6 jaar veroordeeld?

Je hoort ook wel eens zeggen: ivm goed gedrag.
Maar een gevangene hoeft toch niet beloond te worden?

De straf is immers hetgene dat hij krijgt voor waar hij voor veroordeeld is. Dus als de rechter vindt dat ergens 9 jaar celstraf tegenover staat, dan moet deze toch de 9 jaar gewoon uitzitten? Lijkt me logischer dat ze dan bijvoorbeeld 9 jaar celstraf + 3 jaar voorwaardelijk bij SLECHT gedrag. Dan is het geen beloning meer, maar een straf als je je misdraagt. Net zoals hij voor straf vastzit.

12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat staat zo in de wet.
In 2007 is de wet trouwens gewijzigd, ipv in vrijheidstelling kan men in aanmerking komen voor voorwaardelijke in vrijheidstelling, dat houd in dat men wel vrijkomt maar onder bepaalde voorwaarde.
Voor veroordeelde die voor 2008 veroordeelt zijn, geldt deze nieuwe wet pas na 2013.
In de link kan je er meer over lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bijv. joran van de sloot.
hij doet elke dag aan studie en probeert goede dingen te doen zoals.... ik kan even niks bedenken maar je kunt daardoor wel eerder vrijgelaten worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Maar door iets goeds te doen in de gevangenis maak je toch niet goed wat je in het verleden gedaan hebt?
Ondanks dat het overal en altijd gebeurt, komt het op mij over alsof de uitspraak van de rechter niet serieus genomen wordt. Die spreekt bv 9 jaar straf uit, en dan zegt justitie: je bent zo braaf, die rechter zegt 9, maar wij laten je gaan na 6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat joran niet zo heel snel in peru eerder wordt vrijgelaten...
Vroeger kon je in aanmerking komen voor strafvermindering als je je voorbeeldig gedroeg in de gevangenis, vanuit de gedachte dat gevangenisstraf ook een soort 'heropvoeding' is. Als dat dan een succes bleek te zijn was er minder reden om je nog langer vast te houden. In Amerika heeft men nog zo'n soort benadering.
Dat zie je wel eens in de film. Langgestraften mogen om de zoveel tijd een verzoek indienen, en dan komt de gevangenisdirecteur voor de commissie vertellen of je wel of geen modelgevangene bent.
In Nederland zijn we daar vanaf gestapt, en hoeft iedereen maar eenderde van zijn straf uit te zitten.
teusvh