Kan er sprake zijn van kartelvorming als aantal concurrenten beslissen NIET te adverteren.

Een voorbeeld is het dorp waar twee winkels zijn. Elke winkel heeft de helft van het dorp als klant. Een winkel kan meer klandizie krijgen door te adverteren. Dat kost geld, maar daar staat de klandizie tegenover. Het eindresultaat zal zijn dat beide winkels advertentiekosten maken, zonder dat ze meer klandizie krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ja zeker. Een kartel is een groep bedrijven die samen afspraken maken om de onderlinge concurrentie te beperken. Dat kan zijn door de kosten te beperken [ergo geen advertenties plaatsen] dan wel prijs afspraken te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in dit geval is geen sprake van kartelvorming. Je schrijft weliswaar dat elke winkel zijn eigen klanten bedient, maar klanten hebben daarin wél een vrije keuze: ze kunnen ook naar de andere winkel gaan. Dat beide winkels niet adverteren is, zelfs al hebben ze dat afgesproken, niet in strijd met de kartelwetgeving.

Daarin worden vijf soorten kartels genoemd:
- het calculatiekartel
- het prijskartel
- het productiekartel
- het rayonkartel
- het researchkartel

Dit specifieke geval zou onder de noemer "rayonkartel" vallen: een afspraak waarbij aanbieders de afzetmarkt geografisch verdelen. Daarvan is hier echter geen sprake: klanten kiezen zelf voor één van beide winkels (waarschijnlijk vooral op basis van de geografische ligging) en zijn vrij om voortaan hun boodschappen in de andere winkel te doen.
Voor "niet-adverteren" is nog nooit een winkel beboet: iedere ondernemer mag zelf beslissen of hij wil adverteren of niet. Er bestaat ook geen verbod om daarover afspraken te maken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klanten wel of niet de vrijheid hebben om te kiezen tussen meerdere winkels is geen criterium om te spreken van kartelvorming.
Weet je nog dat de telecom aanbieders tot een boete veroordeeld werden vanwege kartelvorming? Toen konden klanten toch ook gewoon nog kiezen voor aanbieder 1 of aanbieder 2? Nee sorry. -1
Pieter2011
12 jaar geleden
Met "vrijheid om te kiezen" bedoel ik dat de betrokken winkeliers de klant niet beïnvloeden bij het bepalen van hun keuze. Er wordt hen geen keuze opgedrongen. Omdat er ook geen sprake is van prijsafspraken, is kartelvorming hier niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, ook bij werkelijke bestrafte kartels zoals in mijn voorbeeld was er geen sprake van proberen de klanten te beinvloeden in hun keuze.
De bedoeling was om meer winst te maken, vanwege het ontbreken van marktwerking die de marge normaliter moet verkleinen.
Maar de klanten werden absoluut niet in hun keuze beinvloed, ze betaalden gewoon bij al hun keuzes teveel. Dus ik blijf bij mijn -1 want je verhaal klopt gewoon niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je zult wel bij die -1 moeten blijven, want veranderen kan niet meer ;)
Bij die telecombedrijven was sprake van onderlinge prijsafspraken, wat valt onder het "prijskartel" dat ik in mijn antwoord heb genoemd. Dat is niet toegestaan. Maar uit de vraag blijkt nergens dat de winkeliers onderling prijsafspraken hebben gemaakt. Als dat het geval zou zijn, dan is wél sprake van kartelvorming. Geen enkele ondernemer is verplicht om te adverteren. Winkeliers (zeker in dorpen) doen dat ook vaak niet. En in andere beroepsgroepen die ook concurreren en reclame mogen maken (tandartsen, advocaten, etc.) is adverteren al helemaal niet gebruikelijk.
Het enkele feit dat een winkel beslist uit commercieel oogpunt om niet te adverteren, is onvoldoende om aan te nemen dat het hier gaat om een marktverdeling.
Een marktverdeling valt onder art 6 Mw en is dus een verboden afspraak, maar alle ondernemers hebben zelf het recht om strategische beslissingen te nemen over hun bedrijven. Kiezen voor adverteren is zo'n beslissing.
Als er daarnaast nog meer aanwijzingen zouden zijn dat winkels bijvoorbeeld ook illegale prijsafspraken maken, dan zou de beslissing om niet te adverteren kunnen bijdragen aan een vermoeden van een kartel.
Alleen dit enkele feit is dus niet genoeg.